Wstęp

Każdego dnia jesteśmy świadkami zmieniającego się otoczenia, także tego marketingowego. Miliony komunikatów, tysiące myśli i setki pytań w głowie. Jedno jednak się nie zmienia. Każdy reklamodawca pragnie dotrzeć do użytkownika z komunikatem i sprzedać swój produkt, czy usługę. Jeśli jesteście zainteresowani tym, jak obecnie sprzedawać przy wykorzystaniu systemu reklamowego Facebook Ads, to ten artykuł jest właśnie dla Was. Poznajcie remarketing na Facebooku od praktycznej strony. Zapewniamy, że każdy znajdzie coś dla swojego biznesu!

Zanim rozpoczniesz remarketing na Facebooku

Pewnie już zacieracie ręce na potencjalny zysk z kampanii remarketingowych na Facebooku? Spokojnie, chociaż bardzo byśmy chcieli, to niestety często jest to dopiero ostatni krok w “podróży reklamowej”. Od czego zacząć? Jeśli ruch na stronie internetowej generowany organicznie pozwala na osiągnięcie chociaż kilkuset użytkowników miesięcznie, to już jest dobry znak. W takim przypadku z dużym prawdopodobieństwem pojawi się możliwość uruchomienia remarketingu na Facebooku, jeśli od momentu wdrożenia śledzenia (przy pomocy piksela / API) minie tydzień lub dwa. Z doświadczenia wiemy, że liczebność grupy odbiorców na poziomie 100 pozwala na uruchomienie kampanii z minimalnym budżetem dziennym w wysokości 5 zł. Odpowiedni budżet jest ważny z perspektywy częstotliwości wyświetlania reklam, ale o tym dowiecie się więcej w dalszej części artykułu.

Co w sytuacji, gdy biznes dopiero się rozkręca, a unikalnych użytkowników jest jak na lekarstwo? Odpowiedzią są kampanie reklamowe do nowych użytkowników, w szczególności te generujące ruch na stronie internetowej. Na naszym blogu znajdziecie wiele artykułów, które pozwolą na pełne zrozumienie tematu jednakowo w systemie Facebook Ads, ale także innych systemach reklamowych. Wystarczy kilka intensywnych dni reklamowych, by wygenerować ruch pozwalający na uruchomienie remarketingu na Facebooku. Później już z górki, wystarczy tylko pamiętać o optymalizacji, odpowiednim budżecie i oczywiście dalszej lekturze artykułu.

Menedżer zdarzeń i możliwość zbierania danych

Uruchomienie remarketingu na Facebooku to pokłosie sprawnie działającej analityki. Pamiętajcie zatem o odpowiedniej konfiguracji wszelkich narzędzi analitycznych, a przede wszystkim piksela Facebooka. Warto zadbać zarówno o piksel, jak i API. Wszystkie niezbędne do wykonania czynności znajdziecie w menedżerze zdarzeń, narzędziu służącym do konfiguracji analityki. W zależności od CMS (systemu zarządzania treścią) dla partnerów Facebooka możliwe będzie integrowanie śledzenia przy pomocy wtyczki (łatwiejsza opcja) lub przy pomocy zewnętrznych narzędzi takich jak np. GTM (Google Tag Manager, trudniejsza opcja) z pomocą programisty / analityka. Niezależnie od tego warto zadbać o jakość wykonania konfiguracji, w tym o:

  • wykorzystanie nie tylko piksela, ale również API,
  • stworzenie pomiaru zagregowanych zdarzeń, które pozwolą w przyszłości na nadanie priorytetu zdarzeniom,
  • przetestowanie zdarzeń przy pomocy wbudowanego narzędzia.

Wszystko wdrożone i przygotowane do działania? W takim razie możemy śmiało przechodzić do sedna artykułu, a mianowicie przedstawienia grup remakretingowych, które pozwolą puścić wodze sprzedażowej fantazji. Wystarczy odpalić zakładkę ”Odbiorcy” w menedżerze reklam i zaczynamy!

Najlepsze grupy remarketingowe na Facebooku

Wszystkie osoby, które odwiedziły witrynę

Poznajcie najbardziej uniwersalną i potencjalnie najłatwiejszą do wykorzystania grupę remarketingową na Facebooku – wszystkich użytkowników odwiedzających stronę www. Ta grupa sprawdzi się w praktycznie każdym przypadku i jest często podstawowym narzędziem w konfiguracji kampanii – choćby jako wykluczenie w kampaniach kierowanych do nowych odbiorców. Będzie skuteczna, gdy miesięczna liczba unikalnych użytkowników nie pozwala na wydzielenie kampanii na porzucone koszyki lub cross-selling. Sprawdzi się także w przypadku bardziej pokaźnych grup remarketingowych. Wskazana grupa jest doskonałym startem dla działań remarketingowych. Z biegiem czasu należy jedynie wykluczać konkretne frakcje z kampanii wykorzystującej tę grupę odbiorców takich jak osoby dodające do koszyka, kupujące, odwiedzające strony produktowe. Wszystko to w zależności od struktury konta reklamowego i typów remartketingu na Facebooku, które wykorzystujecie w swoich kampaniach. Pamiętajcie także o możliwości podziału na grupy retencji, a więc dni, w których użytkownicy odwiedzili stronę internetową. Maksymalny przedział retencji remarketingu na Facebooku to 180 dni.

Porzucone koszyki

Jedną z najpopularniejszych opcji remarketingu na Facebooku są porzucone koszyki. Kampanie kierowane na tę grupę odbiorców są często bardzo skuteczne i osiągają najlepsze wyniki reklamowe. Z oczywistych względów grupa ta nie jest tak duża, jak wszystkie osoby odwiedzające witrynę, ale wciąż stwarza możliwość skalowania. Należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniego stosunku budżetu reklamowego do wielkości grupy remarketingowej, tak aby częstotliwość reklam nie przekroczyła poziomu 8, maksymalnie 12. W przypadku mniejszego ruchu na stronie zachęcamy do korzystania z większego okresu retencji, by wykorzystać potencjał grupy odbiorców porzuconych koszyków. W przypadku kampanii na porzucone koszyki warto wykluczyć użytkowników, którzy dokonali zakupu. Zapobiegnie to ewentualnym wyświetlaniem reklam osobom, które już posiadają reklamowany produkt.

Cross-selling

W przypadku sklepów internetowych najefektywniejszą metodą remarketingu na Facebooku jest cross-selling. Sprzedaż krzyżowa produktów polega na wyświetlaniu reklam konkretnych produktów lub kategorii użytkownikowi, który dokonał zakupu innego produktu w sklepie internetowym. Jest to jedna z najcieplejszych grup odbiorców, jakie można utworzyć w Facebook Ads. Cross-selling może zostać utworzony w formie dynamicznej, a więc użytkownikom, którzy kupili produkt z danego zestawu, wyświetlane są reklamy innego zestawu produktowego. Opcja ta jest dostępna w trakcie tworzenia kampanii na poziomie zestawu reklam. Istnieje jednak możliwość ręcznego stworzenia grupy odbiorców, którzy dokonali zakupu i użycia tej grupy w kampanii reklamowej. Formą cross-sellingu można również nazwać kampanię wykorzystującą niestandardową grupę odbiorców w postaci listy klientów. W kampaniach cross-sellingowych należy jednak pamiętać o potencjalnie wysokich częstotliwościach i emitować reklamy okresowo lub na małych budżetach reklamowych, by nie zniechęcić swoich klientów.

Lista klientów

Niestandardowa grupa odbiorców stworzona z listy klientów wymaga nieco większego zaangażowania. Należy posiadać listę co najmniej maili (mogą być to też dane takie jak imię, numer telefonu, płeć), wyeksportowaną do pliku CSV. Listę mailową można pozyskać na przykład z newslettera, eksportując dane z CRM. Dane z listy mailowej są w systemie Facebooka bezpieczne z uwagi na kodowanie. Lista klientów jest jedną z najbardziej efektywnych grup remarketingowych na Facebooku.

Grupa remarketingowa oparta na katalogu produktowym

W przypadku sklepów internetowych istnieje możliwość wykorzystania katalogu produktowego do tworzenia grup remarketingowych. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie szczególnie dla marek posiadających szeroki asortyment produktowy, podzielony na wiele kategorii produktowych. Istnieje możliwość utworzenia grup remarketingowych takich jak porzucone koszyki, wszyscy kupujący, ale też wyświetlający dane produkty. Istotne jest to, że takie grupy mogą być utworzone dla wybranych zestawów produktowych. Warto zatem zadbać o prawidłową konfigurację menedżera sprzedaży, który odpowiada na Facebooku za import produktów ze sklepu internetowego.

Aktywność w mediach społecznościowych

Grupami remarketingowymi na Facebooku, które wybiegają poza stronę internetową, są wszelkie grupy związane z mediami społecznościowymi marki – stroną na Facebooku i kontem na Instagramie. To doskonała opcja dla marek, które posiadają rozwinięte social media i zaangażowaną społeczność. Wiele firm opiera swoją działalność właśnie na tej grupie odbiorców, często jest ona początkiem do rozpoczęcia sprzedaży internetowej. Grupę remarketingową użytkowników social media można podzielić następująco:

  • wszyscy użytkownicy, którzy polubili stronę na Facebooku lub zaobserwowali konto na Instagramie,
  • wszyscy użytkownicy, którzy podjęli działania wobec konta na Facebooku lub Instagramie (np. odwiedzili profil, polubili post, dodali komentarz),
  • wszyscy użytkownicy, którzy podjęli aktywność dotyczącą postu,
  • wszyscy użytkownicy, którzy wezmą udział, zareagowali lub odwiedzili stronę wydarzenia na Facebooku.

Podsumowanie

Remarketing na Facebooku to temat dość złożony. Istnieje wiele możliwości ponownego trafiania z przekazem reklamowym do użytkowników. Wskazane w tym artykule grupy odbiorców to solidna podstawa, która pozwoli na realizowanie działań na wysokim poziomie. Piękno tkwi w prostocie, a to powiedzenie znajduje według nas odzwierciedlenie w działaniach reklamowych. Opłaca się rozpocząć działania remarketingowe od tych najbardziej podstawowych, a z czasem optymalizować oraz tworzyć nowe grupy, które dopełnią całość. Warto pamiętać o jasnym nazewnictwie, tak by możliwe było szybkie i pewne zarządzanie grupami odbiorców. Przy kilkunastu grupach remarketingowych ciężko jest się odnaleźć, szczególnie w momencie, gdy wdrażamy wykluczenia w funkcjonujących już kampaniach. Najważniejsze to nie bać się testowania wielu rozwiązań. To nieunikniony etap procesu doskonalenia reklam. Dziękujemy za dotrwanie do końca artykułu. Zapraszamy do lektury pozostałych materiałów na naszym blogu. W przypadku pytań zachęcamy również do kontaktu, do usłyszenia!