Jak stworzy膰 persony marketingowe?
Przypomnij sobie, gdy by艂e艣 ma艂y i pr贸bowa艂e艣 wynegocjowa膰 co艣 od mamy lub taty, np. prezent lub kieszonkowe. Prawdopodobnie u偶ywa艂e艣 innych argument贸w wzgl臋dem ka偶dego z nich. Albo przypomnij sobie, kiedy chodzi艂e艣 do szko艂y podstawowej. Twoja rozmowa wygl膮da艂a zupe艂nie inaczej pomi臋dzy r贸wie艣nikami a z nauczycielem. Nawet dialog z nauczycielem od matematyki m贸g艂 wygl膮da膰 inaczej, ni偶 z tym od polskiego. Uczniowie wiedzieli, na co mog膮 sobie pozwoli膰 z jednym i z drugim. Wiedzieli, kim jest ka偶dy z nich (przynajmniej w istotnym dla nich stopniu) i czym si臋 kieruje w swojej pracy.
Tworzenie person marketingowych w pewien spos贸b jest podobne do zrozumienia mamy, taty, czy swoich nauczycieli. Kreuje si臋 je w celu zrozumienia swoich odbiorc贸w, ich potrzeb i pragnie艅. Pozwala to tworzy膰 lepsze produkty i us艂ugi oraz w efektywniejszy spos贸b rozmawia膰 ze swoimi klientami. Pomy艣l o tym, jak wygl膮da rozmowa z m艂odym ma艂偶e艅stwem a biznesmenem w 艣rednim wieku.
Persony marketingowe – proces tworzenia
Zacznij od zdefiniowania tego, kim s膮 Twoi odbiorcy. Wypisz wszystkie podstawowe dane demograficzne, na przyk艂ad:
- imi臋;
- wiek;
- p艂e膰;
- status zwi膮zku;
- status materialny;
- poziom wykszta艂cenia;
- liczba potomstwa;
- preferencje zakupowe.
Nie s膮 to wszystkie mo偶liwe cechy. Im wi臋cej ich wypiszesz, tym lepiej – dok艂adna analiza gruby docelowej jest bardzo wa偶na!
Nast臋pnie zastan贸w si臋 jak wygl膮da standardowy dzie艅 Twojego odbiorcy. O kt贸rej wstaje? Doje偶d偶a do pracy autem, czy komunikacj膮? Kiedy robi zakupy? Kiedy przegl膮da strony w Internecie? Takie informacje pozwol膮 Ci trafi膰 do niego z komunikatem w odpowiednim momencie, np. gdy stoi w kolejce do przebieralni w sklepie odzie偶owym.
Kolejnym elementem w procesie tworzenia persony jest okre艣lenie problem贸w, cel贸w, motywacji i obaw swoich klient贸w. Dowiedz si臋, dlaczego mog膮 by膰 oni zainteresowani Twoim produktem. Jakie czynniki mog膮 ich zniech臋ci膰 do zakupu? Co mo偶e ich sk艂oni膰 do zakupu i jaki cel chc膮 osi膮gn膮膰? Pomy艣l, jak mo偶esz rozwi膮za膰 jej problemy.
Dalszym etapem jest zidentyfikowanie potrzeb odbiorc贸w. Pewnie nieraz s艂ysza艂e艣 o piramidzie potrzeb Maslowa. Jednak na potrzeby tego artyku艂u skup si臋 na dw贸ch nast臋puj膮cych: potrzeba uzupe艂nienia braku i potrzeba zmiany na lepsze. Jest to podstawowy podzia艂 potrzeb klient贸w. Wyr贸偶nia si臋 tych, kt贸rzy nie korzystali nigdy wcze艣niej z danego produktu i szukaj膮 takiego, kt贸ry spe艂ni ich potrzeby. Na przyk艂ad nagrywanie film贸w z g贸ry – drony. Druga grupa klient贸w to osoby, kt贸re ju偶 korzystaj膮 z danego produktu lub us艂ugi, ale nie s膮 do ko艅ca zadowolone i szukaj膮 czego艣 ta艅szego lub bardziej funkcjonalnego, na przyk艂ad telefonu z bardziej wytrzyma艂膮 bateri膮.
Wa偶ne: postaraj si臋 wykreowa膰 jak najwi臋cej person, a nie skupia膰 si臋 tylko na jednej!
Praktyczne narz臋dzia przy tworzeniu persony
- Google Analytics – pozwoli Ci zdoby膰 informacje o odwiedzaj膮cych Twoj膮 witryn臋, np. wiek, p艂e膰, miejsce zamieszkania, zainteresowania.
- Facebook Audience Insight – generuje dane o Twoich fanach na Facebooku. Dane demograficzne, polubione strony, czy zainteresowania.
- Google Ads – z kampanii Google Ads mo偶esz uzyska膰 r贸偶ne informacje np. gdzie wy艣wietlaj膮 si臋 reklamy w ramach remarketingu.
- Personapp.io – internetowy kreator persony. Po wpisaniu paru informacji i odpowiedzi na kilka pyta艅 wygeneruje on gotowy egzemplarz persony.
To jak? Gotowy na stworzenie w艂asnych person marketingowych ? 馃檪