Tworz膮c kampanie mailowe oraz rzetelnie buduj膮c list臋, ostatnie czego chcemy, to 偶eby nasze wiadomo艣ci nie dociera艂y do odbiorc贸w. Je艣li tak si臋 dzieje, to nie tylko marnujemy sw贸j cenny czas, ale cz臋sto te偶 przep艂acamy za wykorzystywanie system贸w do wysy艂ki. W unikni臋ciu tego problemu mog膮 nam pom贸c regularne analizy statystyk – to w艂a艣nie wska藕nik hard bounce oraz soft bounce daje nam sygna艂, 偶e wyst膮pi艂 problem w dostarczeniu kampanii.

Statystyki w e-mail marketingu

呕eby e-mail marketing przynosi艂 oczekiwane rezultaty, nale偶y przeprowadza膰 analizy raport贸w. Dzi臋ki nim wiemy, nad czym powinni艣my popracowa膰 lub co warto zmieni膰 w kolejnych kampaniach. Bardzo wa偶nymi wska藕nikami s膮 Click Through Rate (CTR) oraz Open Rate (OR), o kt贸rych znaczeniu pisali艣my TUTAJ. Warto jednak zwraca膰 uwag臋 nie tylko na tak podstawowe elementy i zainteresowa膰 si臋 bardziej szczeg贸艂ow膮 analiz膮.

Tak zwane odbicia wiadomo艣ci to problem, z kt贸rym spotyka si臋 wielu marketer贸w, a kt贸ry nie wynika bezpo艣rednio z wykorzystywanego systemu do wysy艂ki – jest to problem generowany przez serwer docelowy. Odbicia dzielimy na mi臋kkie oraz twarde, i do ka偶dego z nich trzeba podej艣膰 w inny spos贸b.

Co wa偶ne, wiadomo艣ci odbitej nie nale偶y myli膰 ze spamem! Odbicia nie trafiaj膮 do 偶adnego folderu, poniewa偶 po prostu nie docieraj膮 do odbiorcy.

Odbicia mi臋kkie

Soft bounces to mniej niebezpieczny rodzaj odbi膰, kt贸ry wi膮偶e si臋 z tymczasowymi awariami, takimi jak na przyk艂ad awaria serwera lub zerwane po艂膮czenie, spowodowane zbyt d艂ugim czasem 偶膮dania. S膮 to problemy, kt贸re finalnie zostan膮 rozwi膮zane i jest szansa, 偶e nasze kolejne wiadomo艣ci b臋d膮 normalnie dociera膰 do odbiorc贸w.

Twarde odbicia

Hard bounces, czyli twarde odbicia s膮 bardziej niebezpieczne. Oznaczaj膮 one, 偶e wiadomo艣膰 nie dotar艂a do odbiorcy ze wzgl臋du na powa偶ny problem, kt贸ry nie b臋dzie m贸g艂 zosta膰 rozwi膮zany. A co za tym idzie, nasze kolejne kampanie r贸wnie偶 do niego nie dotr膮.

W tym przypadku powodem odbicia mo偶e by膰 mi臋dzy innymi nieistniej膮cy adres mailowy – z wiadomych wzgl臋d贸w, nie jeste艣my w stanie rozwi膮za膰 takiego problemu, wi臋c kolejne wysy艂ki mog膮 dzia艂a膰 na nasz膮 niekorzy艣膰. Dlaczego? O tym w dalszej cz臋艣ci artyku艂u 馃檪

Hard bounce i soft bounce – powody odbicia wiadomo艣ci

Powod贸w odbi膰 jest niestety bardzo du偶o, a ka偶dy z nich jest oznaczony specjalnym kodem, pozwalaj膮cym ustali膰 przyczyn臋. Tak膮 list臋 mo偶na najcz臋艣ciej znale藕膰 na stronie wykorzystywanego systemu mailowego – ka偶dy z nich posiada rozr贸偶nienie na soft i hard, a tak偶e kr贸tki opis wyja艣niaj膮cy.

Przyk艂adowe typy odbi膰 pojawiaj膮ce si臋 w systemie ActiveCampaign (ca艂a lista jest dost臋pna pod tym linkiem):

Jak sprawdzi膰 wska藕nik odbi膰?

Wszystkie odbicia, kt贸re pojawi艂y si臋 w danej kampanii, mo偶na sprawdzi膰 w raporcie.

Co wi臋cej, mo偶na te偶 zweryfikowa膰, kt贸rych adres贸w dotyczy艂y odbicia. W tym celu trzeba wej艣膰 w szczeg贸艂y, klikaj膮c we wska藕nik Bounces.

Jak widzisz, przy kontaktach jest kod, typ oraz opis odbicia.

Dlaczego odbicia twarde s膮 niekorzystne dla listy?

E-mail marketing to bardzo skuteczna forma docierania do odbiorc贸w, o kt贸rej zaletach i mo偶liwo艣ciach wykorzystania pisali艣my TUTAJ.

Warunkiem jest jednak dostarczalno艣膰 wiadomo艣ci, aby odbiorcy mogli si臋 z ni膮 zapozna膰. Je艣li wi臋c nasze kampanie si臋 odbijaj膮, szanse na wej艣cie w interakcj臋 oraz na konwersj臋 malej膮. Dodatkowo wp艂ywa to tak偶e na zaburzenie statystyk, poniewa偶 wszystkie odbicia wliczamy do wys艂anych maili.

Co wa偶ne, filtry antyspamowe nie lubi膮 twardych odbi膰. Je艣li wi臋c filtry wykryj膮, 偶e nasze kampanie s膮 notorycznie oznaczane jako hard bounce, tre艣ci mog膮 zosta膰 uznane za SPAM. Wi臋cej na ten temat przeczytasz w artykule o tym, jak nie by膰 spamerem.

Co zrobi膰 z odbiciami?

Je艣li zauwa偶ysz, 偶e hard bounce nast膮pi艂 wi臋cej ni偶 jeden raz, najlepszym rozwi膮zaniem jest zaprzestanie wysy艂ania wiadomo艣ci na dany adres mailowy.

Obecnie systemy do wysy艂ki informuj膮 u偶ytkownik贸w o wyst膮pieniu odbi膰, dlatego nie ma konieczno艣ci 艣ledzenia tego samodzielnie. Najcz臋艣ciej takie kontakty s膮 te偶 automatycznie oznaczane jako Bounced, ale mo偶esz te偶 zrobi膰 to r臋cznie, zmieniaj膮c ich status.

R贸wnie wa偶na jest odpowiednia higiena listy. Regularne usuwanie nieaktywnych kontakt贸w jest jednym ze sposob贸w na unikni臋cie odbi膰. Istotne jest tak偶e korzystanie z opcji double opt-in, czyli potwierdzenia zapisu do listy. Dzi臋ki temu mamy pewno艣膰, 偶e osoba zapisuj膮ca si臋 do newslettera wyra偶a ch臋膰 otrzymywania wiadomo艣ci, a tak偶e nie poda艂a b艂臋dnego lub nieaktywnego adresu mailowego.

Porozmawiajmy o Twoim marketingu podczas bezp艂atnej konsultacji marketingowej – um贸w si臋 teraz.