Agencje s膮 wiod膮cym segmentem bran偶y marketingowej i mog膮 oferowa膰 szeroki wachlarz us艂ug. Obecnie powstaje coraz wi臋cej firm marketingowych, nie tylko w rozumieniu tradycyjnym, ale r贸wnie偶 w uj臋ciu marketingu internetowego. Ale bez zrozumienia,  czym jest agencja marketingowa, mo偶na zagubi膰 si臋 w tym cyfrowym labiryncie.

Czym jest agencja marketingowa? 

Agencja marketingowa jest to popularny i do艣膰 og贸lny termin okre艣laj膮cy firmy, kt贸re specjalizuj膮 si臋 w promowaniu us艂ug czy produkt贸w swoich klient贸w.  G艂贸wnymi zadaniami agencji marketingowych s膮 wi臋c: tworzenie kampanii reklamowych, kreowanie wizerunku danego klienta poprzez dob贸r odpowiednich kana艂贸w oraz zamieszczanych w nich tre艣ci.

Jest to wysoce prawdopodobne, 偶e cz臋艣膰 os贸b s艂ysz膮c has艂o agencja marketingowa, przywo艂a obraz Dona Drapera i jego niezmiernie kreatywnych pomys艂贸w w latach 50 XX wieku. Ten wizerunek funkcjonowania agencji kreatywnych nie jest ju偶 jednak aktualny, chocia偶by ze wzgl臋du na aktywno艣膰 zawodow膮 kobiet w dzisiejszych czasach czy na panuj膮ce zasady wsp贸艂pracy pomi臋dzy agencj膮, a klientami.

Podzia艂 agencji marketingowych

Przygl膮daj膮c si臋 bardziej terminologii mo偶na okre艣li膰, 偶e tradycyjna firma marketingowa specjalizowa艂a si臋 w jakiej艣 konkretnej niszy marketingowej (na przyk艂ad tworzeniem logo), podczas gdy agencje zatrudnia艂y wielu ekspert贸w w r贸偶nych dziedzinach marketingu. Dzi臋ki temu mog艂y oferowa膰 bardziej kompleksowe us艂ugi. Nale偶y r贸wnie偶 zapozna膰 si臋 z podstawowym podzia艂em agencji, na tradycyjne oraz zajmuj膮ce si臋 marketingiem internetowym.

Agencja marketingu cyfrowego dociera do klient贸w online poprzez marketing omnichannel, marketing wielokana艂owy lub marketing jednokana艂owy. W przypadku marketingu wielokana艂owego i jednokana艂owego, agencje wchodz膮 w interakcj臋 z klientami w jednym lub wielu kana艂ach, takich jak strony internetowe, blogi, poczta elektroniczna, media spo艂eczno艣ciowe i inne. Omnichannel marketing odnosi si臋 do marketingu, kt贸ry 艂膮czy kana艂y marketingowe online oraz offline. Dzi臋ki temu znacznie szybciej i efektywniej dociera si臋 do potencjalnej grupy docelowej. W przeciwie艅stwie do agencji marketingu cyfrowego, agencje marketingu tradycyjnego skupiaj膮 si臋 na tradycyjnych us艂ugach marketingowych, takich jak public relations, zarz膮dzanie mark膮, marketing drukowany czy marketing w telewizji lub radiu.

G艂贸wne us艂ugi agencji marketingowych

Obecnie agencje marketingowe zapewniaj膮 szereg us艂ug, do kt贸rych nale偶膮 mi臋dzy innymi:

  • prowadzenie dzia艂a艅 reklamowych w systemach Facebook Ads lub/i Google Ads,
  • creative design – tworzenie r贸偶nych element贸w projektu, takich jak grafika na stron臋 internetow膮, logo, grafiki na social media,
  • tworzenie stron internetowych – projektowanie, budowanie i zarz膮dzanie stronami internetowymi (sprawd藕, dlaczego warto zainwestowa膰 w stron臋 WWW)
  • zarz膮dzanie SEO – pomoc w poprawieniu ranking贸w stron dla strony internetowej, bloga lub innej aktywno艣ci online, a tak偶e wsparcie w pozycjonowaniu strony internetowej,
  • zarz膮dzanie mediami spo艂eczno艣ciowymi – zarz膮dzanie obecno艣ci膮 na r贸偶nych platformach, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn,
  • planowanie strategiczne i analiza danych,
  • planowanie i zakup medi贸w – zakup i zarz膮dzanie powierzchni膮 reklamow膮 w telewizji, radiu, na billboardach i innych powierzchniach drukowanych lub medialnych,
  • budowanie i zarz膮dzanie lejkami
  • copywriting, czyli tworzenie tekst贸w do e-maili, stron internetowych, reklam i medi贸w spo艂eczno艣ciowych – content marketing to zdecydowanie co艣, z czego warto korzysta膰!

Wsp贸艂praca z agencjami marketingowymi pozwala wi臋c na osi膮gni臋cie cel贸w biznesowych poprzez zidentyfikowanie strategii marketingowych, kt贸re przynios膮 najlepsze wyniki biznesowe oraz zmaksymalizuj膮 zwrot z inwestycji. Agencje marketingowe planuj膮, realizuj膮 oraz zarz膮dzaj膮 kampaniami marketingowymi klient贸w, dzi臋ki kt贸rym uzyskuje si臋 nowe leady, zwi臋ksza zasi臋g oraz rozpoznawalno艣膰 us艂ug czy produkt贸w danego klienta. 

Rodzaje agencji marketingowych

Na rynku obserwuje si臋 coraz wi臋ksze wyspecjalizowanie agencji pod k膮tem realizowanych us艂ug. Oczywi艣cie nietrudno znale藕膰 firmy, kt贸re jednocze艣nie zaprojektuj膮 logo, stworz膮 makiet臋 strony, dostarcz膮 materia艂y tekstowe na firmowego bloga oraz przeprowadz膮 kampanie reklamowe w systemie Facebook Ads. Jakie wi臋c mo偶na wyr贸偶ni膰 rodzaje firm marketingowych?

Pierwszym przyk艂adem jest agencja SEO (Search Engine Optimization), kt贸ra mo偶e pom贸c w zarz膮dzaniu kampaniami optymalizacji wyszukiwarek. Obejmuje ona r贸wnie偶 us艂ugi badania s艂贸w kluczowych, link-building, przeprowadzenie audyt贸w stron internetowych oraz backlink贸w i ocen臋 metadanych. Ruch uzyskiwany w wynikach wyszukiwania okre艣lany jest jako ruch „organiczny” lub „ruch z wyszukiwarek”.  Agencja web design skupia si臋 natomiast na projektowaniu i tworzeniu stron internetowych.

Agencje reklam cyfrowych (PPC – pay per click) specjalizuj膮 si臋 w generowaniu ruchu na stronach internetowych firm. P艂atny ruch wi膮偶e si臋 z wydawaniem 艣rodk贸w na umieszczanie reklam w systemach Facebook Ads, Google Ads lub LinkedIn Ads. Reklamy te mog膮 pojawia膰 si臋 wi臋c na stronach internetowych, stronach wynik贸w wyszukiwania czy w kana艂ach medi贸w spo艂eczno艣ciowych.

Jeszcze par臋 lat temu, wizja funkcjonowania agencji marketingowych oraz tego, jakie us艂ugi oferuje, obejmowa艂a znacznie mniejszy obszar ni偶 obecnie. Mo偶emy ju偶 obserwowa膰 rozw贸j marketingu internetowego w coraz to nowszych ods艂onach – zaczynaj膮c od Youtube鈥檃, ko艅cz膮c na TikToku. Droga rozwoju agencji marketingowych trwa ju偶 kilkadziesi膮t lat i w ka偶dym roku mo偶na obserwowa膰 zupe艂nie nowe trendy. Mimo coraz to nowszych rozwi膮za艅, powinno prowadzi膰 si臋 wsp贸艂prac臋 z agencjami marketingowymi pod k膮tem osi膮gni臋cia konkretnych cel贸w, kt贸re po艣rednio i bezpo艣rednio przyczyni膮 si臋 do rozwoju firmy. Obszar us艂ug firm specjalizuj膮cych si臋 w marketingu tradycyjnym i cyfrowym jest bardzo szeroki i r贸偶norodny. Pozwala to na dopasowanie us艂ug do potrzeb klient贸w.

Je艣li wi臋c potrzebujesz kompleksowego wsparcia agencji, skontaktuj si臋 z nami 馃檪 Pomo偶emy Ci dotrze膰 do w艂a艣ciwych odbiorc贸w i wygenerowa膰 zyski. Napisz do nas na hello@inmarketing.pl! Zach臋camy te偶 do zapoznania si臋 z artyku艂em: Jak wsp贸艂pracowa膰 z agencj膮 marketingow膮, 偶eby odnie艣膰 sukces?