Jak efektywnie prowadzić kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google?
Spis treści
Trudno jest zaprzeczyć, że to Google zdominował rynek wyszukiwarek. W Polsce Google przejął 97% wszystkich wyszukiwań, zostawiając konkurencję daleko w tyle. Reklamy w najpopularniejszej i według wielu jedynej słusznej wyszukiwarce mają pewien cel, mianowicie “Odpowiadają na wezwanie wtedy, kiedy są potrzebne”. W tym artykule tłumaczymy, jaka powinna być reklama w wyszukiwarce Google oraz jak prowadzić kampanie, aby działania reklamowe były efektywne.
Reklama w wyszukiwarce Google – początek przygody
Zakładamy, że już posiadasz stronę internetową oraz swoje konto Google Ads. Jeśli nie, zapraszamy na główną stronę Google Ads – tam przejdziesz przez proces założenia swojego nowego konta.
Ogólne zasady działania w Google Ads
Zasada 1
Google zawsze będzie chciał od Ciebie więcej pieniędzy.
Być może już widziałeś taką informację przy jednej ze swoich kampanii. W skrócie, ten komunikat oznacza: “Hej, twoje reklamy się wyświetlają oraz użytkownicy w nie klikają, ALE jeśli dasz nam więcej pieniędzy, tych wyświetleń i kliknięć będzie więcej!”
Ale spokojnie. Twoje reklamy działają i nic się nie popsuło 🙂
Zasada 2
Nie korzystaj z archetypów Google podczas tworzenia kampanii. Jak wspominałem wcześniej, Google regularnie będzie próbować zabrać więcej naszych pieniędzy.
Absolutnie zawsze twórz kampanię bez podpowiedzi, by uzyskać jak największą kontrolę nad jej ustawieniami.
Zasada 3
Słowa kluczowe to serce każdego konta Google Ads, dlatego należy poświęcać im najwięcej uwagi i troski. W dalszej części artykułu opiszemy, jak wybierać słowa kluczowe oraz jak je wykluczać, żeby reklamy w wyszukiwarce były dobrze przygotowane.
Zasada 4
Bądź miły dla support’u Google. Nie raz natrafisz na jakiś problem, błąd z pobraniem płatności czy ograniczenia reklam. Zespół wsparcia pomógł mi nie raz, więc traktuj pracowników tak, jak Ty chcesz być traktowany – z szacunkiem.
Kampanie w wyszukiwarce
Reklama w wyszukiwarce Google to najbardziej podstawowa forma reklamy w świecie Google i jednocześnie najbardziej przydatna dla użytkowników, którzy wiedzą, czego chcą. Jak wspominałem wcześniej, reklamy w wyszukiwarce odpowiadają na wezwanie, czyli obieramy sobie na cel konwertowanie użytkowników, którzy posiadają już jakąś wiedzę o swoich potrzebach.
Poznaj słowa kluczowe
Słowa kluczowe to serce każdego konta Google Ads. Nawet jeśli teksty naszych reklam są średnie, to bez dobrze dobranych słów kluczowych konto nie będzie przynosiło dobrych rezultatów.
Do ich szukania możemy wykorzystać darmowe narzędzie od Google, czyli Planer Słów kluczowych.
Kierujemy się do Poznaj słowa kluczowe
W tym miejscu możemy zacząć wpisywać słowa kluczowe, które wpadły nam do głowy oraz te, które wpisaliśmy do przeglądarki, aby zobaczyć, na co wyświetla się nasza konkurencja. Weź pod uwagę informacje takie jak średnia ilość wyszukań na miesiąc oraz ceny za pozycję w wynikach.
Zdefiniuj, gdzie chcesz się reklamować
Musisz wiedzieć, gdzie chcesz się reklamować, a kiedy to ustalisz, zadaj sobie pytanie: “Czy mnie na to stać?”.
Zakładając, że prowadzisz warsztat samochodowy w większym mieście, to konkurencji jest dużo, a ty masz 1000 zł na miesiąc do wykorzystania. Na pewno sam nie chciałbyś jechać na drugi koniec, jeśli możesz skorzystać z identycznej usługi w pobliżu, więc sprawdź, gdzie jest konkurencja i postaraj się odgadnąć, gdzie są ich potencjalni klienci. Pomyśl też, gdzie mogą znajdować się Twoi.
Harmonogramy
Domyślnie, jeśli tego nie ustawimy, Google pozwoli, by nasza kampania działała 7 dni w tygodniu przez całą dobę. W przypadku sklepów e-commercowych nie ma to większego znaczenia, bo człowiek nie jest potrzebny, żeby obsłużyć czyjeś zakupy o czwartej nad ranem w sobotę. Sytuacja wygląda inaczej, kiedy to człowiek jest potrzebny do obsługi.
Wcielmy się we właścicielkę biura księgowego, działającego od poniedziałku do piątku, od 8 do 16. Jeśli nie jesteśmy w stanie nikogo obsłużyć po zamknięciu, nie ma sensu się reklamować, ponieważ nie istnieje wielu użytkowników, którzy dodadzą stronę do zakładek i kolejnego dnia się do nas odezwą.
Demografia
Domyślnie Google bierze pod uwagę wszystkie grupy wiekowe, jest ich siedem:
- 18 – 24
- 25 – 34
- 35 – 44
- 45 -54
- 55 – 64
- 65+
- Nieznana
Nie ma niestety prostej odpowiedzi na pytanie “Kogo powinienem/powinnam targetować?”. Mamy jednak kilka sugestii, jak się za to zabrać.
Zawsze staraj się wykluczyć grupę Nieznana, bo są to po prostu dzieci. Druga sugestia to obserwacja Twoich klientów, z którymi miałeś już styczność. Kto odwiedza Twój salon kosmetyczny? W jakim wieku są te kobiety? Szukaj wskazówek wszędzie tam, gdzie możesz – nawet prosty e-mail od Kasia1990@gmail.com może sugerować wiek osoby, która do nas napisała. Tę wiedzę możesz wykorzystać do stworzenia reklamy w wyszukiwarce.
Tekst
Każda reklama w wyszukiwarce Google wymaga tekstu. Nagłówki oraz opisy reklam posiadają limity ilości znaków do wprowadzenia, w kolejności 30 i 90 znaków. Nie jest to wiele biorąc pod uwagę długość polskich słów, lecz musimy z tym pracować.
Co ważne, zachęcamy nagłówkami, natomiast opisy nie przyciągną nam klientów – potwierdza to wielu specjalistów Google Ads. Zawsze pamiętaj, że warto zachęcić kogoś słowami “sprawdź”, “wypróbuj”, “przekonaj się”. Jest to tak zwane wezwanie do działania. Pamiętajcie, aby dostosować tekst do Waszej marki. Jeśli jesteście “poważną” firmą, zdecydujcie się na komunikaty brzmiące oficjalnie.
Słowa kluczowe – jak je wybierać?
Wspominałem wcześniej, że słowa kluczowe to najistotniejszy element, bez którego nie może się obejść reklama w wyszukiwarce Google. Istnieje pięć kategorii do których możemy przyporządkować nasz słowa.
Broad search
Najbardziej szerokie (trafiają do każdej osoby), nieprecyzyjne, mało wartościowe wejścia na naszą witrynę.
Słowo kluczowe: czapki damskie
Na co możemy się wyświetlić: kup czapki damskie, odzież dla kobiet, zimowe okrycie głowy dla kobiet.
Jak widzisz, wyniki potrafią być szerokie i wskazywać na produkty bądź usługi, których Ty nawet nie oferujesz, przez co możesz wprowadzić kogoś w błąd. Jaki jest więc sens korzystania z Broad search? Odpowiemy w sekcji Negative Match.
Phrase Match
Mniej szerokie w porównaniu do Broad Search, bardziej precyzyjne, więcej wartościowych wejść na witrynę.
Słowo kluczowe: “czapki damskie”
Na co możemy się wyświetlić: niebieskie czapki damskie, kup czapki damskie, czapki damskie wyprzedaż.
Exact Match
Dosłownie przeciwieństwo Broad Search. Największa precyzja ze wszystkich dostępnych typów słów kluczowych. Twoja reklama pojawi się na zapytania o tym samym znaczeniu.
Słowo kluczowe: [czapki damskie]
Na jakie zapytanie możemy się wyświetlić: damskie czapki, damskie czapka, czapki dla kobiet.
Negative Match
Ten sposób wymaga wytłumaczenia na przykładzie 🙂
Prowadzisz warsztat samochodowy i specjalizujesz się w trzech markach. Załóżmy, że jest to Toyota, Volkswagen i Skoda. Wiesz, że Twoje umiejętności pozwalają na naprawienie wszystkich modeli wymienionych marek, lecz nie masz pojęcia, jak pracować z innymi autami. Widzisz, że Twoje reklamy wyświetlają się na zapytania takie jak “naprawa renault”, więc postanawiasz wykluczyć słowo “renault”. Ale jak można przewidzieć, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę?
Tutaj może Ci pomóc Broad Search, który zbierze dla Ciebie infromacje o tym, na co Google wyświetla Twoje reklamy. Dzięki temu wykluczysz wszystko, co nie pasuje do Twojej działalności.
Reklama w wyszukiwarce Google – odbiorcy i obserwacja
Nasza grupa odbiorców jest bardzo ważna (TUTAJ dowiesz się, jak ją analizować). Istotnym elementem każdej kampanii jest umiejętność obserwacji oraz wyciągania wniosków. Na szczęście nie musimy zgadywać, kto i z jakiej grupy klika w nasze reklamy. Google Ads jest w stanie zbierać te dane za nas, ALE musimy ustawić odbiorców ręcznie.
Klikamy Odbiorcy w pionowej nawigacji po lewej stronie ekranu i naszym oczom ukaże się to:
Podobnie jak Google, zalecamy skorzystanie z Obserwacja, żeby zrozumieć, jak ta funkcja działa i do kogo trafiają nasze reklamy zanim ustawimy Kierowanie. Wewnątrz konfiguratora wybierzecie kilka, być może kilkanaście, parametrów obserwacji. Po czasie będziecie w stanie wyciągać wnioski na temat tego, kto klika w Wasze reklamy 🙂
Te informacje możecie wykorzystać poprzez przekazanie na jedną grupę odbiorców więcej pieniędzy bądź wykluczenie grupy, która najzwyczajniej nie kupi danych towarów lub usług.
Wynik jakości Quality Score
Każde użyte przez nas słowo kluczowe po czasie otrzyma wynik jakości. Krótko o tym, czym on jest.
Każda reklama w wyszukiwarce Google będzie wzywana do pokazania się, kiedy to użytkownik wpisze coś i wciśnie enter. Google nie zwraca uwagi tylko na to, ile jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie, ale także na to, jak zawartość reklamy pokrywa się z zawartością strony internetowej, na którą wysyłamy użytkownika. Jeśli nasze reklamy mówię jedno, a strona WWW coś innego, to ucierpi nasz portfel.
Reklama w wyszukiwarce Google – grupy reklam
Każda z naszych kampanii ostatecznie zostanie wypełniona tak zwanymi grupami reklam, które są pojemnikami na nasze słowa kluczowe. Sugerujemy, by nigdy nie wciskać i nie mieszać wszystkich słów kluczowych w jednej grupie. Grupy reklam pozwalają nam na schludną organizację konta Ads, bo każde słowo kluczowe i warianty tego słowa otrzymują swój własny domek a my wiemy, gdzie je znaleźć.
Taki porządek jest dużym ułatwieniem. Załóżmy, że słowa kluczowe w dwóch grupach są absolutnie świetne, użytkownicy je klikają i się konwertują. Dobrym rozwiązaniem jest skopiowanie tych dwóch grup reklamowych do nowej kampanii i przekazanie im własnego budżetu.
Rozszerzenia reklam
Nasze kampanie reklamowe w wyszukiwarce mogą otrzymać dodatkowe elementy, które zwą się rozszerzeniami. Nie będziemy omawiać wszystkich, ale za to opiszemy, które dobrze współgrają z reklamami w wyszukiwarce.
Link do podstron
Jak nazwa wskazuje, rozszerzenie pozwala nam dodać dodatkowe linki prowadzące do podstron strony WWW. Linki pojawią się pod opisami naszej reklamy, a celem jest zajęcie większej ilości miejsca na ekranie wyników. Im jesteśmy więksi, tym prościej nas zauważyć.
Rozszerzenie objaśnień
Kolejny pożyteczny dodatek wyświetlany pod opisem naszej reklamy. Może wyglądać następująco:
Telefon
Najbardziej podstawowe rozszerzenie, jakiego możemy użyć dla naszych reklam. Nasz numer wyświetli się delikatnie na prawo od adresu WWW. Załóżmy, że prowadzisz restaurację. Jeśli użytkownik zauważy Twoją reklamę, może w nią kliknąć lub wysłać numer telefonu na swój telefon i zadzwonić od razu.
Lokalizacja
Dosyć proste rozszerzenie – adres wyświetli się po prostu pod opisem reklamy. Jest to przydatne, jeśli usługi muszą zostać wykonane w konkretnym miejscu pracy, przykładowo warsztacie samochodowym.
Jak optymalizować reklamy w wyszukiwarce?
Nie musisz codziennie sprawdzać swojego konta reklamowego. Sugerujemy interwały trzydniowe. Sprawdź, czy Twój dzienny budżet się wydaje i czy wystarczy Ci pieniędzy na okres, który sobie wyznaczyłeś. Na poziomie konta możemy także sprawdzać, na jakie zapytania wyświetliła się nasza reklama w wyszukiwarce Google – musimy podjąć decyzję, czy chcemy je wykluczać, czy może dodawać do naszej listy słów kluczowych. Pamiętaj, że słowa kluczowe są fundamentem każdej kampanii w wyszukiwarce. Obserwacja odbiorców po czasie dostarczy Ci informacji o tym, kto klika w reklamy, a to ułatwi Ci ich kierowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu kampanii? Zapraszamy do przeczytania innych artykułów na naszym blogu! Skuteczna optymalizacja kampanii Google Ads – na co zwrócić uwagę? oraz Skuteczna reklama Google Ads. Jak tworzyć efektywne reklamy? to prawdziwa kopalnia wiedzy na ten temat 🙂