Jak pisać teksty dla ludzi? Dobre nawyki w content marketingu
Spis treści
Copywriterzy piszą dla ludzi. Niestety wiele osób o tym zapomina, przez co często mamy wątpliwą przyjemność czytać teksty przepełnione łamańcami językowymi i niezrozumiałymi sformułowaniami. Lub wręcz przeciwnie – pojawia się chaotyczne lanie wody, które powstało tylko po to, żeby wykorzystać frazy kluczowe pomagające w pozycjonowaniu strony. Tymczasem można zrobić to lepiej, żeby czytelnik nie wyłączał tekstu po przeczytaniu kilku pierwszych zdań. Oto kilka wskazówek, jak pisać teksty angażujące i przyjemne w odbiorze.
Powszechna wśród copywriterów klątwa wiedzy
Często copywriterów dopada tak zwana klątwa wiedzy. Na czym to polega? Osoby posiadające specjalistyczną wiedzę nie są w stanie utożsamić się z osobami, które jej nie mają. Wychodzą oni z założenia, że to, o czym piszą jest tak oczywiste, że czytelnicy bez problemu to zrozumieją. Rzeczywistość niestety jest inna.
Trzeba pamiętać, że nie każdy odbiorca jest ekspertem w danej dziedzinie. Jeśli piszesz artykuł o odpowietrzaniu kaloryferów, z całą pewnością przeczytają go osoby, w których mieszkaniach nagle przestały one grzać i potrzebują szybkiego rozwiązania problemu. Tym samym nie pisz tekstu tak, jakby miał być on przeznaczony dla hydraulików – oni już doskonale wiedzą, jak przeprowadzić naprawę 😉
Prosto i… przaśnie?
W opozycji do skomplikowanych tekstów stoją te bardzo proste. I żeby była jasność – w prostocie nie ma nic złego! Wręcz przeciwnie, często im prościej, tym lepiej. Jednak bardzo łatwo można przekroczyć tę granicę i stworzyć coś aż nazbyt banalnego.
Ten problem jest często spotykany w przypadku treści do reklam lub na strony WWW. Ile razy czytałeś, że jakaś firma wychodzi naprzeciw Twoim oczekiwaniom? Jest to bardzo popularne zdanie, a kompletnie zbędne. Tak samo jak stwierdzenie, że firma jest solidna – czyż nie lepiej wykorzystać język korzyści i podać konkrety, dzięki którym czytelnik sam dostrzeże ową solidność? Pamiętaj, że fakty bronią się lepiej, niż błahe frazesy.
Jak pisać teksty? Dostosuj je do odbiorców!
No dobrze. To w końcu jak pisać teksty – prosto czy ekspercko? Tak, jak oczekują tego Twoich odbiorcy. A żeby wiedzieć, kim oni są i jakie mają potrzeby, musisz przeprowadzić analizę swojej grupy docelowej.
Warto też po prostu znaleźć złoty środek, czyli pisać w sposób specjalistyczny, ale jednocześnie tak, aby czytelnik wszystko zrozumiał. Sprawdza się to szczególnie wtedy, gdy chcemy zachować uniwersalność i nie zamykać się tylko na konkretny typ odbiorcy.
Przeczytaj też: Jak analizować grupę docelową, czyli kim są Twoi odbiorcy?
Nikt nie lubi, gdy marnujesz jego czas
Bez względu na to, kto trafi na Twoje treści, trzymaj się jednej zasady – nie marnuj czasu tych ludzi! Tak zwane lanie wody to największa bolączka każdego, kto oczekuje konkretnych informacji i chce je szybko pozyskać. Osoby chcące się dowiedzieć, jak pielęgnować meble z drewna niekoniecznie mają ochotę czytać o metodach pozyskiwania tego surowca. Jeśli czytelnik musi na siłę doszukiwać się w Twoim tekście przydatnych dla niego informacji, najpewniej opuści stronę.
Jak sobie z tym radzić? Odpowiedź jest bardzo prosta. Research, research i jeszcze raz research. Zapychanie tekstów “pustymi” informacjami to często wynik słabej znajomości tematu. Naturalne jest wówczas pisanie niejako na około i sztuczne nabijanie liczby znaków. Jeśli tworzysz treści dla Klienta, możesz go też poprosić o wypełnienie briefu kreatywnego dla copywritera. Pomoże Ci to bardziej zrozumieć specyfikę danej branży i być może dostarczy nowych inspiracji.
Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam Ci kwestię tego, jak pisać teksty. Jeśli chcesz jeszcze bardziej zgłębić ten temat, koniecznie przeczytaj inne artykuły na naszym blogu:
- Content marketing – co musisz wiedzieć, żeby robić to dobrze?
- Co to jest recykling treści i jak go wykorzystać?
- Copywriting – jak pisać skuteczne teksty na bloga?
- Jak wykorzystać możliwości tekstu? Poznaj model AIDA
Pamiętaj też, że nas zespół z przyjemnością wesprze Cię w tworzeniu wartościowego contentu. Napisz do nas na hello@inmarketing.pl i porozmawiajmy 🙂