Unique Value Proposition – co to jest?
Spis treści
Unique Value Proposition, czyli unikalna propozycja wartości to wartość lub cecha, wyróżniająca ofertę firmy od pozostałych w danej branży. Jest to obietnica dodatkowej korzyści, której doświadczy klient, podczas gdy kupi dany produkt. Jest to również odpowiedź na pytanie „Dlaczego jesteśmy lepsi od konkurencji?”. Klienci są przytłoczeni nadmierną ilością informacji i opcji, więc zależy im na szybkim zrozumieniu, co odróżnia dany produkt lub branże. Z tego względu niezwykle ważne dla każdego przedsiębiorcy czy marketera jest zrozumienie, jak istotna jest identyfikacja UVP.
Książkowa definicja UVP
Książka “Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera’’ autorstwa Alexandra Osterwaldera opisuje tradycyjne i najnowocześniejsze modele biznesowe oraz ich dynamikę. Bazując na jej treści, unikalna propozycja wartości jest jedną z fundamentalnych elementów przedsiębiorstwa. Na propozycję wartości składa się określony zestaw elementów, który zaspokoi konkretne potrzeby danego segmentu klientów.
Jak stworzyć propozycję unikalnej wartości?
Elementami, które przyczyniają się do generowania wartości dla klienta mogą być:
- Nowość – zaspokojenie zupełnie nowy zestaw potrzeb, z których istnienia klienci nie zdawali sobie wcześniej sprawy z uwagi na brak stosownej oferty. Przykładem jest pojawienie się telefonów komórkowych, które spowodowało ukształtowanie się zupełnie nowej branży telekomunikacji mobilnej.
- Wydajność – czyli poprawa jakości produktu lub skuteczności. Rozwiązanie to często stosowane jest w sektorze komputerów, gdzie producenci wprowadzają na rynek coraz mocniejszy sprzęt, szybsze komputery, większa pamięć oraz lepsza grafika w każdym roku zaskakuje konsumentów
- Dostosowanie do indywidualnych potrzeb – koncepcja, która w ostatnich latach zyskała na popularności.
- Marka i status – źródłem wartości dla konsumenta może być samo korzystanie z określonej marki lub posługiwanie się nią. Na przykład posiadanie Lamborghini świadczy o wysokim statusie majątkowym.
Lista różnych elementów przyczyniających się do generowania wartości dla klienta jest niemalże niewyczerpalna.
Na czym skupić się przy UVP?
Twoje UVP powinno być skierowane do konkretnej grupy docelowej. Należy pamiętać, że UVP nie jest listą korzyści, które klient dostaje. Rzadko nawiązuje również do funkcjonalności. Jest przede wszystkim wartością odpowiednią jedynie dla docelowej grupy odbiorców. Częstym błędem przedsiębiorstw jest próba przekazania wartości poprzez nic nieznaczące slogany lub niewystarczające podkreślanie tych wartości na stronach czy w kampaniach.
- Aby stworzyć idealny UVP, należy przede wszystkim zdefiniować swoją grupę docelową. Wiele przedsiębiorstw na początku swojej drogi chce, żeby wszyscy byli ich klientami – jest to duży błąd. Dotarcie z produktem do wszystkich jest niemożliwe, ponieważ “zginie on” wśród innych produktów.
- Następnym krokiem jest research konkurencji, zrozumienie jaka jest ich misja, cel, jakim przedsiębiorstwem są a jakim pragną być, kim są ich klienci i pracownicy. Każdy biznes ma konkurencję, a żeby jak najlepiej się wyróżnić, niezbędnym jest ją poznać.
- Najważniejszym czynnikiem tworzenia Unique Value Proposition jest zdefiniowanie problemu i rozwiązania, które produkt oferuje.
Uber – idealny przykład UVP
Przykładem Unique Value Proposition, które zrewolucjonizowało branżę, jest UVP marki Uber, który zaspokaja potrzeby i rozwiązuje problemy zarówno klientów jak i kierowców. Dla pasażerów unikalna wartość to możliwość zadzwonienia po kierowcę w każdej chwili. Uber rozwiązuje również problem pasażerów, którzy korzystając z tradycyjnej taksówki nie wiedzieli, gdzie ona jest i kiedy przyjedzie, dzięki wprowadzeniu opcji śledzenia Ubera. Dla kierowców natomiast unikalną wartością jest możliwość zarobku, elastyczne godziny pracy oraz niskie bariery wejścia na rynek.
Unique Value Proposition jest obietnicą wartości, jaką przedsiębiorstwo dostarcza konsumentom. Często jest to również główny powód, dla którego potencjalny klient powinien skorzystać z Twojej oferty, a nie konkurencji. Określa, dlaczego jesteś właściwym wyborem, aby pomóc klientowi rozwiązać jego problem, zaspokoić potrzebę. Aby propozycja była wyróżnikiem, istotne jest, aby była zarówno wartościowa jak i unikalna dla odbiorcy. Stworzenie UVP może okazać się najważniejszym punktem w Twoim przedsiębiorstwie!