1 stycznia 2023 roku w życie weszły przepisy, które zobowiązują przedsiębiorców do dostosowania swoich e-commerce do nowych wytycznych. Sprawdź, czy te zmiany dotyczą bezpośrednio Twojego sklepu. W tym artykule przedstawimy istotne zmiany, które muszą pojawić się w Twoim sklepie internetowym. Przyjemnej lektury!

Czym jest Omnibus i dlaczego jest tak istotny z perspektywy prowadzenia sprzedaży w internecie?

Źródłem tego tematu jest Dyrektywa Parlamentu Europejskiego nr. 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r., a właściwie jej implementacja w polskim prawie.Omawianie przez nas zmiany wynikają bezpośrednio z dyrektywy Omnibus (na niej się skupimy w tym tekście), a także dyrektywy towarowej oraz cyfrowej.
Można śmiało powiedzieć, że są to największe tego typu zmiany od lat i warto poświęcić czas na ich wprowadzenie. Polski ustawodawca przewiduje kary do wysokości 20 000 zł. Za to w przypadku naruszenia nowych zasad więcej niż 3 razy w ciągu 12 miesięcy kara może wynieść nawet 40 000 zł! Sprawdź, jak uniknąć kar i wdrożyć zapisy dyrektywy w swoim e-commerce.

Obowiązek informowania o najniższej cenie w przeciągu ostatnich 30 dni

Prawdopodobnie najważniejszym i najczęściej omawianym w mediach zapisem dyrektywy Omnibus jest obowiązek informowania użytkowników o poziomie najniższej ceny w przeciągu ostatnich 30 dni. Zapis ma na celu uniemożliwienie sprzedawcom manipulacji cenowej przed zapowiadanymi promocjami, wyprzedażami itd. Klienci sklepów mają otrzymać pełną transparentność i możliwość zweryfikowania, czy ogłaszana obniżona cena rzeczywiście jest promocją czy też nie.
Innymi słowy w sytuacji, gdy jako sprzedawca oferujemy produkt w obniżonej cenie, w bezpośrednim sąsiedztwie ceny powinna wyświetlać się również najniższa cena dostępna w przeciągu ostatnich 30 dni. Na przykład:

źródło: https://julianessa.pl/, stan na 12.01.2023

Obowiązek ten występuje również w przypadku produktów, które w niedalekiej przeszłości zostały opublikowane w sklepie.
Należy również wspomnieć, że nowe zasady dotyczą nie tylko produktów fizycznych, ale także produktów cyfrowych sprzedawanych online (np. e-booków).
Teoretycznie, gdy jako sprzedawca nie ogłaszamy żadnej promocji a zmieniamy jedynie cenę podstawową produktu, obowiązek z dyrektywu nie obowiązuje. Warto jednak mieć na uwadze, że nie znamy jeszcze podejścia ustawodawcy do tematu. Dlatego długofalowo zalecamy informowanie Klientów w sposób transparentny i nie manipulowanie cenami podstawowymi produktów.
Jak wdrożyć taką zmianę w swoim sklepie internetowym? Wszystko oczywiście uzależnione jest od CMS, który wykorzystujemy do prowadzenia sprzedaży online. W przypadku najpopularniejszego WordPress-a wspartego WooCommerce, pojawiły się już konkretne plug-iny umożliwiające łatwą implementację. Na tę chwilę możemy polecić wtyczkę Marcina Pietrzaka możliwą do pobrania na oficjalnej stronie WordPress-a. Ze względu na globalny w skali europejskiej charakter sprawy, można się też spodziewać, że w niedalekiej przyszłości tego typu funkcjonalność zostanie wprowadzona natywnie do WordPress-a.
W przypadku innych rozwiązań typu SaaS takich jak np. Shoper, producenci już przygotowali swoje implementacje takiej funkcjonalności. Najlepiej jest po prostu skontaktować się z supportem lub poszukać rozwiązania na stronie pomocy danego systemu.

Informowanie o sposobie zbierania opinii o produktach

Dyrektywa Omnibus reguluje również kwestię zbierania opinii o produktach, które wyświetlane są później na karcie w sklepie. Celem tej regulacji jest ograniczenie procederu umieszczania na stronach www opinii nieprawdziwych czy napisanych przez użytkowników, którzy nie zakupili produktu.
W przypadku, gdy nie korzystamy z modułu opinii w swoim sklepie, ten temat nas nie dotyczy. W przeciwnym wypadku musimy zadać sobie kilka pytań:

  • Czy każdy może zamieszczać opinię w moim sklepie, niezależnie od tego czy dokonał zakupu?
  • Czy opinie w sklepie są moderowane przeze mnie i ukrywam te mniej pochlebne?
  • Czy prośbę o wystawienie opinii przesyłam jedynie do osób, które dokonały zakupu danego produktu?

Niezależnie od tego, jak zarządzamy opiniami w naszym sklepie, od początku 2023 roku mamy obowiązek informować użytkowników o sposobie administracji. Stosowny komunikat powinien pojawić się w miejscu, gdzie wyświetlamy opinie. Tego typu komunikat może brzmieć w następujący sposób:

Jest to oczywiście jedynie przykład tego, jak możemy komunikować użytkownikom sposób moderacji opinii w sklepie internetowym.
Warto dobrze przemyśleć wykorzystanie modułu opinii – jest to świetna metoda zachęcenia użytkowników do zakupu. Należy jednak korzystać z takiego narzędzia w sposób przemyślany, bowiem oraz większa rzesza użytkowników jest świadoma tego, czy wystawiane opinie są prawdziwe

Konieczność podania numeru telefonu do kontaktu dla konsumentów

Dyrektywa Omnibus obliguje sprzedawców do umieszczenia w obrębie sklepu w łatwo dostępnym miejscu numeru telefonu, który powinien umożliwić użytkownikowi skontaktowanie się tą drogą z sklepem. Do tej pory wymagane było jedynie podanie adresu działalności oraz adresu e-mail do kontaktu.
Wydawać by się mogło, że jest to dość oczywista sprawa. Wiele sklepów daje możliwość kontaktu telefonicznego już od lat. Warto jednak zweryfikować wdrożenie tego elementu w obrębie własnego sklepu.
Żeby uznać numer telefonu za łatwo dostępny, możemy umieścić go np. w dodatkowym pasku informacyjnym ponad nagłówkiem strony lub na podstronie kontakt, dostępnej z poziomu menu głównego witryny. Polecam pamiętać też przy okazji o umożliwieniu kliknięcia w numer w celu łatwego wykonania połączenia z poziomu telefonu komórkowego lub komputera.

Zaktualizuj regulamin!

Po wprowadzeniu wszystkich powyższych zmian w sklepie internetowym, należy również pamiętać o aktualizacji regulaminu witryny, który uwzględni wszystkie powyżej opisane wytyczne Dyrektywy Omnibus.
Implementacja dyrektywy nie przewiduje żadnego okresu przejściowego czy karencji. W związku z powyższym już od 1 stycznia możliwe będzie egzekwowanie powyższych obowiązków sprzedawców. Nie ignoruj zatem zapisów Dyrektywy Omnibus i wprowadź wymagane zmiany jak najszybciej.


Jeżeli chciałabyś/chciałbyś skonsultować z nami wdrożenie zmian w swoim sklepie, zapraszamy do kontaktu. Pomożemy zweryfikować poprawność działania nowych elementów Twojego e-commerce.

Źródła:
[1] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, OJ L 328, 18.12.2019, s. 7–28.