Wykorzystanie ChatGPT w kampanii Google Ads
Spis treści
ChatGPT to zaawansowany model językowy stworzony przez firmę OpenAI, narzędzie jest zdolne do wykonywania szerokiego zakresu zadań na polecenie użytkownika i przerobienia ogromnej ilości danych tekstowych. Dzięki tej wszechstronności, staje się ono niezastąpionym pomocnikiem dla marketerów, którzy dążą do podniesienia efektywności swoich kampanii w Google Ads i usprawnienia swojej pracy. Wykorzystanie sztucznej inteligencji może pomóc w optymalizacji kampanii na platformie Google ads – od kreowania treści reklamowych, przez sugerowanie koncepcji reklam, po analizę potrzeb docelowej grupy odbiorców, korektę i tłumaczenie tekstów, co w wyniku przyczyni się do zwiększenia do zwiększenia ich skuteczności.
Przygotowaliśmy zestaw praktycznych wskazówek i instrukcji dla AI, które specjaliści PPC mogą skutecznie wykorzystać w swojej pracy. Jesteśmy przekonani, że każdy kto pracuję w świecie marketingu i pragnie być na bieżąco, powinien zapoznać się z potencjałem AI, aby wykorzystywać je w swojej codziennej pracy. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji, które mogą ułatwić i zoptymalizować Twoje działania jako specjalisty Google Ads.
Jeśli korzystasz z darmowej wersji, ChatGPT nie jest połączony z internetem i czasami może zaproponować nieprecyzyjne odpowiedzi i nieaktualne informacje, ponieważ ma dostęp do wiedzy z internetu tylko do roku 2021. W sytuacjach, gdy potrzebujesz pewnej informacji, warto ją dodatkowo zweryfikować.
Zrozumienie swojej grupy docelowej
Określenie i zrozumienie potrzeb grupy docelowej stanowi podstawę dla każdej skutecznej kampanii Google Ads. W tym procesie ChatGPT będzie wsparciem dla specjalistów, pomagając zdefiniować cechy charakterystyczne oraz bóle grupy odbiorców. Wpisz odpowiedni prompt w ChatGPT z wszystkimi dostępnymi informacjami o grupie docelowej, celach kampanii oraz produkcie lub usłudze. Dzięki dokładnie skonstruowanym zapytaniom, ChatGPT jest w stanie wyłapać, które problemy, cele i cechy charakterystyczne mogły zostać przeoczone. To głębsze zrozumienie pozwoli dostosować strategię jeszcze precyzyjniej, tworząc kampanie, które nie tylko trafiają w sedno potrzeb grupy docelowej, ale również wyróżniają się na tle konkurentów.
Przykładowy Prompt:
Jako specjalista PPC tworzę kampanię Google Ads dla firmy sprzedającej ekologiczne środki czystości dla młodych rodzin w dużych miastach. Potrzebuję zrozumieć potrzeby i zachowania naszej grupy docelowej. Chcę zwiększyć świadomość marki i promować nasze produkty bezpieczne dla dzieci i zwierząt. Potrzebna jest pomoc w zdefiniowaniu:
- Głównych potrzeb dotyczących czystości w domu.
- Cech i wartości ważnych dla klientów.
- Możliwych zastrzeżeń do produktów i sposobów ich adresowania.
- Zaleceń dla treści reklamowych, które będą rezonować z naszą grupą docelową.
Celem jest dopasowanie strategii Google Ads i lepsza komunikacja z naszymi klientami.
Wyszukiwanie słów kluczowych
Wykorzystanie ChatuGPT może być bardzo pomocne w procesie szukania słów kluczowych dla kampanii Google Ads. Warto poprosić Czat o wygenerowanie propozycji słów kluczowych na podstawie opisu produktu, usługi lub branży – dzięki dostępowi do ogromnej ilości danych, model jest w stanie zasugerować różnorodne, często kreatywne opcje, które mogłyby umknąć Twojej uwadze. Wzbogacenie listy słów kluczowych o sugestie z chatu może zaoszczędzić czas i wysiłek nawet najbardziej doświadczonego specjalisty ppc, podnosząc jakość ich działań. Warto zaznaczyć, że po wygenerowaniu pomysłów zawsze należy sprawdzić ilość miesięcznych wyszukiwań dla danego słowa w Google Keyword Planner, aby uniknąć dodawania słów o bardzo niskim zasięgu.
W podobny sposób można również wyszukiwać słowa, które warto wykluczyć z kampanii.
Przykładowy Prompt:
Generuj listę słów kluczowych dla kampanii Google Ads promującej buty dla biegaczy.
Opis produktu: Nasze ekologiczne buty dla biegaczy są wykonane z odnawialnych materiałów, takich jak przetworzona guma i organiczna bawełna, co sprawia, że są one nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również wyjątkowo lekkie i wytrzymałe. Idealne dla osób aktywnie uprawiających sport, którzy cenią sobie zrównoważony rozwój i chcą minimalizować swój ślad węglowy.
Kluczowe cechy to: oddychająca tkanina, amortyzująca podeszwa, wodoodporność oraz wsparcie dla stopy podczas biegu.
Segmentacja słów kluczowych
Po wygenerowaniu odpowiedniej listy słów kluczowych, warto je podzielić na odpowiednie grupy, aby jak najlepiej dostosować treści reklamowe do wyszukiwań użytkowników. W tym przypadku Chat GPT może pomóc w kategoryzacji i grupowaniu słów kluczowych na podstawie ich znaczenia lub wspólnych cech, co znacząco ułatwi proces ich opracowania. W działaniach marketingowych często wymagane są podobne strategie, dlatego taką metodę można skutecznie przekształcić i dostosować do bieżących potrzeb.
W instrukcji warto podkreślić, co jest najważniejsze podczas segmentacji, jaką maksymalną ilość słów można umieścić w jednej grupie, oraz jak powinna wyglądać nazwa grupy (dzięki temu unikniemy zbyt długich nazw i zaoszczędzimy czas przy tworzeniu kampanii).
Przykładowy Prompt:
Zachowuj się jako specjalista PPC Google Ads z dużym doświadczeniem w tworzeniu kampanii reklamowych, które odniosły sukcesy w różnych branżach. Podam ci listę słów kluczowych, które trzeba będzie podzielić na grupy. W jednej grupie nie może być więcej niż 5 słów kluczowych. Słowa powinny być podzielone ze względu na podobieństwo w taki sposób, aby można było do nich dobrać nagłówek, który będzie pasował do wszystkich słów w danej grupie( nie dobieraj tego nagłówka teraz). Nazwa grupy powinna zawierać cechę charakterystyczną, która łączy te słowa, i nie może składać się z więcej niż dwóch słów.
Tworzenie tekstów reklamowych
Podczas tworzenia treści tekstowych, a także w całym procesie współpracy z ChatGPT, kluczowe jest sformułowanie odpowiedniego polecenia (promptu). Wprowadzenie do czatu prośby typu „napisz dla mnie 10 nagłówków i 3 teksty reklamowe dla search ads” nie przyniesie pożądanych efektów. Należy pamiętać, że ChatGPT nie posiada aktualnej wiedzy na temat obowiązujących zasad i regulacji dotyczących reklam w Google Ads.
Warto podchodzić do naszej interakcji z chatem jak do rozmowy z osobą, która nie posiada wiedzy na dany temat i wymaga wyjaśnienia wszystkiego od podstaw. Należy przede wszystkim skoncentrować się na kwestiach merytorycznych, takich jak ograniczenie liczby znaków (30 znaków dla nagłówków i 90 znaków dla tekstów reklamowych) oraz unikanie używania znaków specjalnych. Można również wspomnieć, czy wedlug naszych preferencji wolimy stosować wielkie litery w nagłówkach (Title Case) lub nagłówki mają być zapisane zgodnie z zasadami pisania zdań (Sentence Case). Niestety nawet w wersji płatnej mogą zdarzyć się błędy i niezgodności – zalecamy dodatkowo weryfikować liczbę znaków.
Jest również ważne, aby zaznaczyć, jakie elementy powinny być zawarte w nagłówkach. Na przykład, z 15 nagłówków, przygotujmy 7 bezpośrednio związanych z produktem/usługą, 7 o charakterze bardziej ogólnym, związanym z biznesem, i 1 zawierający wezwanie do działania (CTA).
Po przedstawieniu wytycznych, zalecamy poprosić chatGPT, aby przedstawił własne zrozumienie otrzymanych instrukcji. Dzięki temu będziemy mogli wyłapać ewentualne nieścisłości i odpowiedzieć na pytania, które mogły zostać niezrozumiane lub niewystarczająco sprecyzowane.
Dodanie keywordów, które powinny pojawić się w tekście, jest równie istotne, przy czym należy podkreślić, że nie oczekujemy użycia tych słów w każdym nagłówku. Opisanie bólu i potrzeb osób, do których będą kierowane reklamy, również będzie pomocne w rozszerzeniu perspektywy narzędzia na kontekst zadania. Jeśli to możliwe, przygotowanie przykładów wcześniejszych skutecznych tekstów reklamowych może również wesprzeć pracę chatu.
W podobny sposób, stosując się do odpowiednich reguł, można tworzyć nie tylko nagłówki i teksty, ale również rozszerzenia reklam.
Przykładowy Prompt:
Zachowuj się jako specjalista PPC Google Ads z dużym doświadczeniem w pisaniu tekstów reklamowych dla kampanii Google Ads. Potrzebujesz napisać 15 nagłówków i cztery teksty reklamowe. Klient to ecokosmetyki.pl który zajmuje się sprzedażą ekologicznych kosmetyków do pielęgnacji skóry. Celem kampanii reklamowej jest zwiększenie świadomości marki i sprzedaży online. Grupą docelową są kobiety w wieku 25-45 lat, zainteresowane ekologią i naturalnymi składnikami w kosmetykach, poszukujące skutecznych, ale bezpiecznych produktów do pielęgnacji skóry. Zalety i cechy charakterystyczne naszego produktu, na których warto się skupić: naturalne składniki, nietestowane na zwierzętach, skuteczność potwierdzona badaniami, opakowania przyjazne dla środowiska. Dodatkowo podaję słowa kluczowe, na które będziemy się reklamować: naturalne kosmetyki, ekologiczna pielęgnacja skóry, kosmetyki bez parabenów, cruelty-free kosmetyki, zielona pielęgnacja.
Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami, zapytaj mnie o zasady co do ilości znaków oraz treści nagłówków i tekstów reklamowych.
Nagłówki nie mogą przekroczyć długości 30 znaków. Nie można używać wykrzykników w nagłówkach. Chcę, żeby 6 nagłówków były ogólnie odnoszące się do biznesu, 1 był typowym CTA oraz 8 nagłówków odnosiły się bezpośrednio do słów kluczowych. Teksty reklam nie mogą przekroczyć długości 90 znaków. Dwa z nich muszą bezpośrednio odnosić się do słów kluczowych, podczas gdy kolejne dwa powinny ogólnie nawiązywać do działalności firmy. Przynajmniej jeden z tekstów powinien zawierać wyraźne CTA.
Podsumowując, wykorzystanie chatgpt w google ads otwiera drzwi do innowacyjnych strategii świecie marketingu internetowego, pozwalając na tworzenie bardziej trafnych i angażujących treści reklam ppc, precyzyjniejsze targetowanie grup docelowych, zwiększyć konwersje i osiągnąć lepsze wyniki. Nie jest to tylko nowe narzędzie, które odpowiada na pytania, ale i jest w stanie wykonać wiele praktycznych zadań. Wykorzystanie chatgpt w strategiach Google Ads to nie tylko krok w stronę bardziej efektywnej i celowej reklamy, ale także świadectwo ciągłego ewoluowania cyfrowego marketingu w kierunku bardziej inteligentnych i zautomatyzowanych rozwiązań.