Facebook z ka偶dym rokiem coraz bardziej ogranicza zasi臋gi, na czym najbardziej cierpi膮 w艂a艣ciciele blog贸w oraz ma艂ych firm. Wykorzystuj膮 oni Facebooka do regularnego pozyskiwania ruchu na swoje strony. Kilka lat temu nie by艂o z tym 偶adnego problemu i posty dociera艂y do niemal wszystkich u偶ytkownik贸w, kt贸rzy polubili nasz fanpage. Niestety po jakim艣 czasie algorytm Facebooka zacz膮艂 ogranicza膰 zasi臋gi, a偶 w ko艅cu dosz艂o do tego, 偶e post na stronie na FB o liczbie 100 tysi臋cy polubie艅, ma czasami zaledwie kilkana艣cie reakcji i bardzo ma艂y zasi臋g.

Jak wi臋c dzia艂a algorytm Facebooka i dlaczego ogranicza zasi臋gi?

Portal Marka Zuckerberga robi to po to, aby wymusi膰 p艂atne promocje i ograniczy膰 wy艣wietlanie na tablicach informacji reklamowych.

Od jakiego艣 czasu wielu u偶ytkownik贸w skar偶y艂o si臋, 偶e zamiast post贸w znajomych, na pierwszym miejscu w aktualno艣ciach znajduj膮 skupisko informacji z popularnych stron na Facebooku. Oczywi艣cie dla wi臋kszych marek, dysponuj膮cych sporym bud偶etem reklamowym, nie stanowi to wielkiego problemu. Gorzej sprawa wygl膮da w przypadku mniejszych firm.

Jednak algorytm Facebooka, podobnie jak ka偶dy inny, mo偶na rozpracowa膰 i zacz膮膰 wykorzystywa膰 na swoj膮 korzy艣膰. Obecnie na ranking post贸w wp艂ywa kilka czynnik贸w.

Algorytm Facebooka – jak sobie radzi膰 ze zmianami?

Okazuje si臋, 偶e posty, kt贸re otrzyma艂y reakcj臋 inn膮 ni偶 domy艣lny „like”, a wi臋c serduszko lub jedn膮 z buziek, s膮 wy偶ej w rankingu. Oznacza to, 偶e post, kt贸ry otrzyma艂 5 polubie艅, b臋dzie ni偶ej od posta, kt贸ry otrzyma艂 5 serduszek.

Algorytm Facebooka - obrazek w tre艣ci
殴r贸d艂o: Pixabay, https://pixabay.com/pl/illustrations/facebook-sieci-spo%c5%82ecznej-sie%c4%87-76532/, stan na 27.01.2019

Pierwsze艅stwo w aktualno艣ciach zyskuj膮 r贸wnie偶 posty, pod kt贸rymi wywi膮za艂a si臋 dyskusja (warto wi臋c zadba膰 o zaanga偶owanie odbiorc贸w). Mo偶e to by膰 nawet zawzi臋ta dyskusja pomi臋dzy tylko dwoma u偶ytkownikami, a nasz post ju偶 b臋dzie mia艂 szans臋 znale藕膰 si臋 wy偶ej. Tutaj warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e dyskusje pomi臋dzy administratorem danej strony a innymi u偶ytkownikami nie s膮 brane pod uwag臋. Licz膮 si臋 g艂贸wnie dyskusje, kt贸re powsta艂y pomi臋dzy innymi u偶ytkownikami, kt贸rzy s膮 zainteresowani nasz膮 stron膮. Warto wi臋c tak komponowa膰 posty, aby prowokowa膰 potencjalne dyskusje w komentarzach.

Ponadto pierwsze wy艣wietlane b臋d膮 posty, kt贸re anga偶uj膮 czytelnik贸w do innych dzia艂a艅, ni偶 tylko zostawienie jakiej艣 reakcji. Warto tworzy膰 ciekawe posty, kt贸re zmusz膮 jak najwi臋cej u偶ytkownik贸w do:

  • pozostawienia reakcji,
  • pozostawienia komentarza,
  • udost臋pnienia posta,
  • klikni臋cia udost臋pnianego linku.

Je艣li nie masz pomys艂u na anga偶uj膮cy content, skorzystaj z naszych 10 przyk艂ad贸w post贸w, kt贸re mo偶esz opublikowa膰 na stronie na Facebooku. Miej te偶 zawsze na uwadze, 偶e posty, w kt贸rych znajduje si臋 link prowadz膮cy np. do naszego bloga, zwykle docieraj膮 do mniejszej liczby os贸b, ni偶 niezawieraj膮ce linku.

Pami臋taj te偶, aby unika膰 post贸w, kt贸re zach臋caj膮 do sztucznego generowania komentarzy lub reakcji. Przyk艂adem mo偶e by膰 post, kt贸ry zach臋ca do oznaczenia w komentarzu osoby, kt贸ra lubi pi艂k臋 no偶n膮. Facebook d膮偶y do ca艂kowitego wyeliminowania tego typu post贸w z aktualno艣ci.

Kolejnym 艣wietnym pomys艂em jest poinformowanie swoich u偶ytkownik贸w, by wybrali opcj臋 „wy艣wietlaj najpierw”. Mog膮 tego dokona膰, klikaj膮c jeszcze raz w polubienie strony, korzystaj膮c z rozsuwanej listy opcji.

Grupy rozwi膮zaniem na zmiany w algorytmie Facebooka

Jednym z rozwi膮za艅, kt贸re pomagaj膮 pokry膰 straty zwi膮zane z ruchem na stronie, s膮 Facebook’owe grupy. W aktualno艣ciach coraz cz臋艣ciej mo偶emy zauwa偶y膰, 偶e pojawia si臋 wi臋cej post贸w z grup. Je艣li prowadzisz bloga, portal lub mniejsz膮 firm臋, koniecznie powiniene艣 pomy艣le膰 o za艂o偶eniu grupy.

Algorytm Facebooka, mimo 偶e troch臋 skomplikowany, wci膮偶 jest mo偶liwy do rozpracowania. Wykorzystuj膮c odpowiedni膮 wiedz臋, nadal mo偶na generowa膰 poka藕ny ruch na swoje witryny. Posty publikowane na stronie na FB powinny by膰 ciekawe i zach臋ca膰 do dyskusji w komentarzach. Najlepiej do w艂asnych witryn linkowa膰 co jaki艣 czas, przeplataj膮c takie posty z postami bez link贸w.

Walka o wy艣wietlenia koniec ko艅c贸w nie jest walk膮 z wiatrakami i w艂o偶ony wysi艂ek cz臋sto si臋 op艂aca. A je艣li chcesz osi膮ga膰 wi臋ksze efekty, opr贸cz organicznego zdobywania zasi臋g贸w, zainwestuj w Facebook Ads. Cz臋sto nawet niewielki wk艂ad pieni臋偶ny daje ca艂kiem du偶e rezultaty.