Jak wkroczyć w 2021 rok z Facebook Ads?
Spis treści
Rok 2021 już się rozpoczął, dlatego przychodzimy do Ciebie z nową dawką wiedzy. Z tego artykułu dowiesz się, jak skutecznie wykorzystać możliwości Facebook Ads i czy coś zmieniło się w tej kwestii od zeszłego roku. Pamiętaj, nowy rok to okazja do zmian i wprowadzania dobrych nawyków. Przedstawiamy testowane przez nas praktyki, które z pewnością pomogą wprowadzić Twoje reklamy na właściwe tory. Przejdźmy do konkretów…
1. Znajomość branży i klienta
To chyba najbardziej oczywisty, ale też często pomijany lub bagatelizowany etap w rozpoczęciu pracy nad kampaniami Facebook Ads. Strategia i motyw działania danej firmy i branży jest rzeczą kluczową. Mając odpowiednią wiedzę na ten temat oraz świadomość działania, można w dalszej kolejności przełożyć to na część narzędziową (którą w tym przypadku jest Facebook Ads).
Nie ma znaczenia czy robisz reklamy dla siebie, czy pracujesz dla klienta – strategia jest najważniejsza. Zanim rozpoczniesz współpracę dokładnie, przeanalizuj i skonsultuj z klientem to, jak wygląda jego działalność oraz jak działa branża (nie przejmuj się, to klient powinien Cię wdrożyć, nie musisz znać każdej branży jak własnej kieszeni). Pamiętaj, by dokładnie określić punkty styku klienta z firmą, a następnie określ kanały, przy pomocy których do niego docierasz.
Na tym etapie można stwierdzić, czy Facebook Ads jest w ogóle odpowiednim narzędziem właśnie dla Ciebie. Często okazuje się, że lepiej skierować budżet w Google Ads lub LinkedIn Ads. Co więcej, może się okazać, najpierw lepiej jest poprawić ruch organiczny i rozwinąć Social Media. Warto skupić się na tym kroku, bo to pomoże Ci usprawnić wszelkie działania, które są związane z tworzeniem i konfiguracją reklam oraz uniknąć podstawowych błędów.
2. Grupa docelowa
Postanowiłem potraktować to jako osobny element strategii. Odpowiednie określenie, a w konsekwencji targetowanie danej grupy docelowej, jest jednym z najważniejszych elementów zarówno na poziomie strategii, jak i na poziomie projektowania kampanii reklamowej. Wykorzystaj wszelkie możliwe informacje i narzędzia, by precyzyjnie wskazać grupę docelową. Połóż nacisk na grupę docelową w rozmowie z klientem, a następnie postaraj się przekuć wiedzę w dobrze odwzorowaną grupę odbiorców w zestawie reklam.
Co pomoże Ci w doborze grupy odbiorców?
- Google Analytics – sprawdź, kto obecnie kupuje produkty lub korzysta z Twoich usług, postaraj się określić wiek odbiorców, źródła ruchu itp.
- Jeśli na Twojej stronie nie działa analityka, bo jest ona nowa i nie podłączyłeś jeszcze konta Google Analytics, nie przejmuj się tym. Zawsze możesz sprawdzić statystyki dotyczące odbiorców w social mediach. Dowiesz się z nich, kto reaguje na posty, a także kto jest fanem.
- Skorzystaj z Facebook Audience Insights – na temat tego narzędzia mógłby powstać osobny artykuł, ale pamiętaj, że służy ono do analizy Twoich klientów/fanów.
3. Optymalna struktura konta reklamowego
Znasz już swojego klienta, wiesz też, kto korzysta z jego usług lub produktów. Poznałeś także cele, jakie będą realizowane i do których będziesz dążył. Cele to bardzo ważny wyznacznik budowania optymalnej struktury konta reklamowego. W menedżerze reklam istnieje wiele celów, które można wybrać. Warto jednak skupić się na kilku i odpowiednio je kontrolować. Najczęściej wykorzystywane to z pewnością „ruch”, „zasięg”, „konwersje” i „aktywność”, a także, w przypadku e-commerce, „sprzedaż z katalogu”.
Ciężko stwierdzić, który cel jest najlepszy, a który najgorszy, bo jak mawiają marketingowcy – to zależy. Dlatego bardzo ważna jest optymalna struktura konta reklamowego. To właśnie odpowiednie przygotowanie i poznanie strategii pozwoli Ci określić, co dokładnie chcesz osiągnąć. Nie będzie więc problemu w doborze celów. Dobrym nawykiem jest tworzenie kilku kampanii, z różnymi celami, tak by następnie je optymalizować. Ale o tym dowiesz się więcej w dalszej części artykułu.
4. Optymalizuj, ale nie przesadzaj
Zapewne wiesz, że Facebook Ads korzysta z systemów uczących się, które pomagają wyciągnąć maksymalne korzyści z Twoich kampanii. Jak wspomóc ten system, a raczej nie sprawić, że proces uczenia zostanie przerwany? Spójrzmy na gotowe odpowiedzi:
Staraj się używać budżetów dziennych. Dlaczego? Ustawiając budżet całkowity jednocześnie ustalasz harmonogram wyświetlania reklam na określony czas, np. tydzień czy miesiąc. Po zakończeniu kampanii wyciągasz wnioski, analizujesz kampanie i wyrabiasz sobie opinię na temat wyników. Jeśli uznasz, że kampania się sprawdziła, to prawdopodobnie będziesz chciał ją kontynuować. Niestety budżet całkowity rządzi się swoimi prawami. Zwiększając budżet lub uruchamiając kampanię od nowa powodujesz, że kampania na nowo wchodzi w proces uczenia się. Dla porównania, ustalając budżet dzienny taki efekt nie występuje, ponieważ kampania może, ale nie musi, być ustalona z datą końcową.
- Uważaj z edycją grupy docelowej. Testuj nowe grupy odbiorców, ale powielaj kampanie. Pamiętaj, że zmiana w grupie odbiorców powoduje wkroczenie kampanii w proces nauczania od nowa.
- Testuj umiejscowienia, ale podobnie jak w przypadku edycji grup odbiorców, nie rób tego zbyt często. Zmiana umiejscowienia reklamy, dodanie nowego zestawu reklam (jeśli ustawiony jest budżet na poziomie optymalizacji kampanii) lub zmiana kreacji powoduje rozpoczęcie procesu nauczania od nowa.
- Upewnij się, że przestrzegasz powyższych zasad, a na pewno Facebook Ads będzie Ci za to wdzięczny. Proces nauczania jest bardzo ważny, wspomaga działania na koncie i dba o ich efektywność. Nie chcesz rozpoczynać tego procesu od nowa, a optymalizować i rozwijać.
5. Testuj i utrzymuj dobrze działające kampanie
W poprzednim punkcie wskazałem, że testowanie to głównie etap początkowy funkcjonowania reklam. Każde późniejsze zmiany mogą wpływać pozytywnie, ale też negatywnie (w przypadku procesu uczenia się). Warto testować nowe kreacje (zmieniać copy, grafiki), grupy odbiorców, umiejscowienia i wszelkie detale w kampaniach, ale trzeba robić to z głową. Gdy dana wersja kampanii się sprawdza i daje satysfakcjonujące wyniki, to należy pozwolić Facebookowi ją optymalizować. Warto zostawić wtedy 2/3 zestawy reklam i usprawnić proces uczenia się, dzięki szybszej dystrybucji budżetu pomiędzy zestawami i kreacjami.
6. Kontroluj
Jesteś zaskoczony? Tak myślałem, bo to przecież oczywiste, że trzeba kontrolować działania w Facebook Ads. Po pierwsze bez tego optymalizacja i testy nie mają sensu. Po drugie Menedżer reklam potrafi płatać różne figle. Dlatego sprawdzaj swoje kampanie i konta jak najczęściej (zaleca się przeglądać kampanie raz na dwa dni, a najlepiej codziennie). Zdarza się, że kampania przestaje działać przez problemy z płatnościami. Bywa też, że kampania, która funkcjonuje od miesiąca, nagle zostaje odrzucona i wymaga weryfikacji copy lub grafiki (jeśli są one niezgodne ze standardami Facebooka). Nie chcesz chyba tracić cennego czasu, w którym mógłbyś sprzedawać produkty lub reklamować swoje usługi?
Facebook Ads w 2021 roku – podsumowanie
Na sukces kampanii w Facebook Ads składa się wiele czynników. Trzeba znaleźć złoty środek, który w zależności od klienta będzie gdzie indziej. Wskazane przeze mnie porady są stosowane na co dzień przez wielu specjalistów Facebook Ads, także przeze mnie. Staraj się je konsekwentnie wdrażać, a rok 2021 w Menedżerze reklam nie powinien Cię niczym zaskoczyć. Czy coś zmieniło się w stosunku do poprzedniego roku? Jak widać – niewiele, ponieważ wskazane przeze mnie działania są sprawdzone i używane od dawna. Ciągła optymalizacja i kontrola jest kluczem do sukcesu. Jeśli masz jakieś pytania, to śmiało się się z nami skontaktuj – postaramy się na nie odpowiedzieć. Do następnego razu!