Jak wykorzystywa膰 social media w biznesie?
Spis tre艣ci
Najnowsze informacje o schematach wykorzystywania social media w biznesie mo偶na znale藕膰 w raporcie The State of Social Media 2018. Raport zosta艂 przygotowany przez Social Media Week oraz Buffer. Powsta艂 na podstawie danych zebranych od ok. 1700 marketer贸w. To pouczaj膮ca lektura, obowi膮zkowa dla wszystkich os贸b odpowiedzialnych w swojej firmie za obecno艣膰 w internecie.
Nietrudno si臋 domy艣li膰, 偶e prym w艣r贸d platform wiedzie Facebook. 96% wszystkich podmiot贸w klasyfikowanych w raporcie do komunikacji ze swoimi odbiorcami u偶ywa w艂a艣nie Facebooka. Drugim w kolejno艣ci jest Twitter przy udziale 89% marketer贸w, natomiast 70% wykorzystuje Linkedln oraz Instagram. Najrzadziej u偶ywa si臋 Snapchata i Pinteresta. Z komunikator贸w zwykle firmy wybieraj膮 Messengera 80% oraz WhatsAppa 41%. Korzystanie z kana艂贸w social media w biznesie jest niemal obowi膮zkiem.
Poznaj nasz膮 ofert臋 obs艂ugi social media dla biznesu.
Social media w biznesie – jakie materia艂y najcz臋艣ciej si臋 publikuje?
Najcz臋艣ciej firmy (95%) korzystaj膮 z kana艂贸w social medi贸w poprzez udost臋pnianie grafik czy zdj臋膰 lub link贸w (85%). Z tego 70% zamieszcza tam materia艂y video, natomiast bardzo rzadko firmy korzystaj膮 z transmisji na 偶ywo. Ciekawym elementem statystyki by艂a informacja, 偶e ponad po艂owa firm nie posiada udokumentowanej strategii udzia艂u w social mediach.
Kto mo偶e i powinien korzysta膰 z medi贸w spo艂eczno艣ciowych?
Aktualnie najpot臋偶niejszym na 艣wiecie narz臋dziem spo艣r贸d wszystkich social medi贸w jest Facebook. Firmy ch臋tnie korzystaj膮 z tego sposobu komunikacji. No w艂a艣nie… komunikacji i to w obie strony. Przedsi臋biorcy publikuj膮 tam obrazy, posty, d艂u偶sze teksty, filmy i w ten spos贸b docieraj膮 do bazy potencjalnych klient贸w.
Jednak najwi臋kszym ryzykiem dla firmy jest dwustronno艣膰 kontaktu, czyli komunikacja w obie strony. Marketing spo艂eczno艣ciowy to do艣膰 nieoczekiwany wykwit Facebooka, nieoczekiwany i bezlitosny. Ka偶dy konsument otrzymuje mo偶liwo艣膰 skomentowania materia艂u, kt贸ry zamieszcza firma czy opinii o jej dzia艂alno艣ci, us艂ugach czy produktach. Dlatego do艣膰 艂atwo sta膰 si臋 antybohaterem i narazi膰 na lawin臋 negatywnych komentarzy. Jednym s艂owem warto by膰 ostro偶nym albo uczciwym r贸wnie偶 w promowaniu swoich produkt贸w. Warto te偶 unika膰 kilku popularnych b艂臋d贸w w prowadzeniu strony na Facebooku, o kt贸rych przeczytasz TUTAJ.
Wizerunek firmy w Internecie
Firmy dbaj膮ce o sw贸j wizerunek powinny posiada膰 sw贸j profil na serwisach typowo spo艂eczno艣ciowo-biznesowych, jakimi s膮 GoldenLine oraz Linkedln. Mimo 偶e nie stosuje si臋 tam typowych dzia艂a艅 reklamowych, jednak powstaje wizyt贸wka, kt贸ra b臋dzie mia艂a znaczenie szczeg贸lnie dla du偶ej firmy o sporej rotacji personelu, ale te偶 takiej, kt贸ra poszukuje nieustannie nowych relacji biznesowych.
Czym powinna kierowa膰 si臋 firma przy wyborze platformy spo艂eczno艣ciowej?
Wydaje si臋, 偶e najlepszym sposobem na dotarcie do jak najwi臋kszej ilo艣ci odbiorc贸w, ale te偶 do odpowiedniej grupy docelowej, jest dzia艂anie multiplatformowe. Jeszcze do niedawna m贸wi艂o si臋, 偶e Facebook to narz臋dzie dla m艂odych, ale to ju偶 nieprawda. Wr臋cz odwrotnie, Facebook obejmuje najwi臋ksze spectrum wieku. Wielu konsument贸w bezpo艣rednio z oficjalnej strony firmy przechodzi do jej Facebooka, by poczyta膰 co my艣l膮 o firmie inni.
Zastanawiasz si臋, jak wybra膰 w艂a艣ciwy kana艂 social media dla firmy?
Z pewno艣ci膮 dobr膮 podpowiedzi膮 jest charakter dzia艂alno艣ci firmy. Instagram np. jest aplikacj膮, gdzie dzia艂a przede wszystkim obraz. Za pomoc膮 wy艂膮cznie obrazu nale偶y stworzy膰 przekaz reklamowy. Jest to do艣膰 艂atwe przy produktach lifestylowych, trudniejsze przy specjalistycznej produkcji. Reklama w postaci obrazu oznacza, 偶e dany produkt musi by膰 w centrum uwagi i budzi膰 pozytywne skojarzenia. To znaczy te偶, 偶e nie reklamuje si臋 tam firmy czy poj臋cia, ale produkt w prostym i jednoznacznym przekazie do odbiorcy.
Social media w biznesie – podsumowanie
Nigdy wcze艣niej 艣wiat reklamy nie posiada艂 tak skutecznych narz臋dzi, jakimi s膮 dzisiaj media spo艂eczno艣ciowe. Trzeba tylko umie膰 je wykorzystywa膰 do jasno okre艣lonych cel贸w. Nie jeste艣 pewien, czy sam temu podo艂asz? A mo偶e Twoja firma rozwija si臋 na tyle szybko, 偶e nie masz na czasu, by zaj膮膰 si臋 promocj膮 w sieci? Wystarczy, 偶e zg艂osisz si臋 do nas na bezp艂atn膮 konsultacj臋 z naszym doradc膮 a wsp贸lnie znajdziemy najlepsze rozwi膮zania i zwi臋kszymy Twoj膮 widoczno艣膰 w Internecie.