W ostatnich latach TikTok dynamicznie wkroczy艂 na aren臋 globalnych medi贸w spo艂eczno艣ciowych, staj膮c si臋 jedn膮 z najpopularniejszych platform cyfrowych. W Polsce ka偶dego miesi膮ca ju偶 ponad 10,6 miliona aktywnych u偶ytkownik贸w wymienia si臋 inspiracjami, ciekawymi filmami i historiami. TikTok sta艂 si臋 platform膮, na kt贸rej odbiorcy sp臋dzaj膮 najwi臋cej czasu ze wszystkich, i samo to sprawia, 偶e nale偶y potraktowa膰 go bardzo powa偶nie w kontek艣cie dotarcia do nowych, potencjalnych klient贸w.

W jednym z moich poprzednich artyku艂贸w pt. „Dlaczego warto reklamowa膰 si臋 na TikToku” przekonuj臋 do tego, by spr贸bowa膰 swoich si艂 i da膰 szans臋 tej wiod膮cej platformie, r贸wnie偶 w kontek艣cie biznesowym. W artykule tym podkre艣lam r贸wnie偶 istot臋 w艂膮czenia TikTok Ads do regularnych strategii marketingowych firm.

Je艣li ju偶 wiemy, dlaczego warto reklamowa膰 si臋 na TikToku, to pozostaje zastanowi膰 si臋 nad tym, ile kosztuje taka reklama i jakie aspekty powinni艣my wzi膮膰 pod uwag臋, planuj膮c sw贸j bud偶et reklamowy.

Podstawy ustalania stawek cenowych w kampaniach na TikToku

TikTok, podobnie jak wiele innych system贸w reklamowych, opiera si臋 na systemie aukcyjnym, kt贸ry ustala stawki cen za reklamy. Koszty te mog膮 si臋 znacznie r贸偶ni膰 w zale偶no艣ci od wielu czynnik贸w, takich jak cel kampanii, sezonowo艣膰 lub konkurencja w danej bran偶y. Pierwsz膮 zmienn膮, kt贸ra mo偶e wp艂yn膮膰 na r贸偶nice w cenach kampanii, jest spos贸b rozliczenia za reklam臋 na TikToku. Do wyboru mamy trzy opcje, kt贸re zale偶膮 od wcze艣niej wskazanego celu reklamy:

  • CPC (cost per click) – p艂atno艣膰 za ka偶de klikni臋cie w reklam臋
  • CPM (cost per mille) – p艂atno艣膰 za ka偶de 1000 wy艣wietle艅 reklamy
  • CPV (cost per view) – p艂atno艣膰 za ka偶de obejrzenie reklamy przez co najmniej 6 sekund lub za ca艂e jej obejrzenie, je艣li jest kr贸tsza ni偶 6 sekund.

Typy reklam na TikToku i ich ceny

TikTok oferuje r贸偶norodne rodzaje reklam, kt贸re mo偶na dostosowa膰 do potrzeb i mo偶liwo艣ci ka偶dej marki. Koszty poszczeg贸lnych reklam znacz膮co r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od wybranego typu. Trzy najpopularniejsze z nich to:

  1. In-Feed Ads: Reklamy te pojawiaj膮 si臋 w g艂贸wnym widoku ka偶dego u偶ytkownika. Wplataj膮 si臋 mi臋dzy organiczne tre艣ci, kt贸re na co dzie艅 przegl膮daj膮 odbiorcy. To najcz臋艣ciej wykorzystywany, najbardziej przyst臋pny i zarazem najta艅szy typ reklam na tej platformie. Na reklamy in-feed musimy przygotowa膰 minimalny bud偶et w wysoko艣ci 80 z艂 dziennie, ustalany na poziomie kampanii lub grupy reklam.
  2. Branded Hashtag: TikTok umo偶liwia markom stworzenie unikalnych hashtag贸w, kt贸re zach臋caj膮 u偶ytkownik贸w do tworzenia nowych tre艣ci pod ich nazw膮 i dzielenia si臋 tymi filmami mi臋dzy sob膮. Trend mo偶e wygenerowa膰 du偶e zaanga偶owanie w艣r贸d odbiorc贸w i potencjalnie zwi臋kszy膰 interakcje z mark膮 na platformie. Trzeba jednak wzi膮膰 pod uwag臋 fakt, 偶e jest to bardzo drogi typ reklamy, na kt贸ry decyduj膮 si臋 tylko nieliczne, wi臋ksze marki. Dzienne stawki b臋d膮 si臋 w tym przypadku zaczyna艂y od oko艂o 80 000 z艂. Istotnym aspektem b臋dzie r贸wnie偶 silne i dobrze rozwini臋te konto organiczne marki na TikToku.
  3. TopView: Typ reklamy, kt贸ry wy艣wietla si臋 jako pierwsze wideo zaraz po otwarciu aplikacji przez u偶ytkownika. Trwa najcz臋艣ciej oko艂o 60 sekund, co pozwala markom przyci膮gn膮膰 uwag臋 odbiorcy delikatnie d艂u偶ej ni偶 standardowe reklamy. Daje to szans臋 na znaczne rozwini臋cie przekazywanych tre艣ci i zbudowanie zainteresowania. Jest to, niestety, opcja, na kt贸r膮 mog膮 pozwoli膰 sobie jedynie marki z poka藕nym zasobem finansowym, gotowe na wydanie na reklam臋 kwot oscyluj膮cych powy偶ej 200 000 z艂 na dzie艅.

Czynniki wp艂ywaj膮ce na koszt reklamy

Po tym, jak wybrali艣my spos贸b rozliczania stawek oraz typ reklamy, kt贸ry najbardziej odpowiada naszym potrzebom, musimy r贸wnie偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na inne czynniki wp艂ywaj膮ce na koszty reklam, m.in. na to, gdzie i do kogo chcemy dotrze膰. Sam bud偶et, jakim dysponujemy, nie zawsze jest jednoznaczny z ostatecznym kosztem, jaki poniesiemy. Na finalny wynik sk艂ada si臋 bowiem wiele zmiennych, kt贸re wp艂ywaj膮 na cen臋 naszych kampanii. To, co w szczeg贸lno艣ci musimy wzi膮膰 pod uwag臋 to:

  • Czas trwania kampanii – d艂u偶sze kampanie oferuj膮 wi臋ksze mo偶liwo艣ci optymalizacji ustawie艅 i efekt贸w. Na przyk艂ad pozwalaj膮 testowa膰 r贸偶ne grupy docelowe i sprawdza膰 skuteczno艣膰 wielu wariant贸w video. W wyniku wszystkich test贸w jeste艣my w stanie w d艂u偶szej perspektywie znacznie obni偶a膰 koszty naszych reklam. Kr贸tsze, bardziej intensywne kampanie z kolei mog膮 by膰 kosztowniejsze w wy艣wietleniach, ale ich efekty zobaczymy du偶o szybciej.
  • Ustawienia grupy odbiorc贸w – system TikToka wyr贸偶nia podzia艂 na trzy poziomy grupy targetowej: w膮sk膮, zr贸wnowa偶on膮 i szerok膮. W przypadku, gdy zale偶y nam na dotarciu do bardzo sprecyzowanej w膮skiej grupy os贸b, np. fryzjer贸w z Krakowa, musimy liczy膰 si臋 z tym, 偶e nasze reklamy b臋d膮 dro偶sze. Opr贸cz tego nasza grupa prawdopodobnie bardzo szybko osi膮gnie du偶膮 cz臋stotliwo艣膰 pokazywanych reklam. R贸wnie偶 dotarcie do bardzo szerokiej grupy b臋dzie wymaga艂o wi臋kszego nak艂adu finansowego.
  • Konkurencja – nawi膮zuj膮c do tego, 偶e TikTok, podobnie jak inne systemy reklamowe, m.in Facebook Ads, opiera si臋 na systemie aukcyjnym, musimy wzi膮膰 pod uwag臋 to, jak wygl膮da sytuacja na rynku reklam w naszej bran偶y oraz w segmencie, do kt贸rego chcemy dotrze膰. Im wi臋cej firm b臋dzie w danym czasie promowa膰 swoje produkty, np. do przedsi臋biorc贸w w Gda艅sku, tym wy偶sze b臋d膮 koszty wy艣wietlania naszych reklam tej konkretnej grupie u偶ytkownik贸w TikToka.

Por贸wnanie TikTok Ads z innymi systemami reklamowymi

Zanim podejmiecie decyzj臋 o rozpocz臋ciu Waszych reklam na TikToku, prawdopodobnie zastanawiacie si臋, kt贸ry system reklamowy b臋dzie najlepszy. By膰 mo偶e ju偶 od jakiego艣 czasu promujecie swoje produkty i us艂ugi, np. w systemie Meta Ads, a TikTok ma by膰 dla Was dodatkowym kana艂em. 呕eby podj膮膰 s艂uszn膮 decyzj臋, musimy odpowiednio podej艣膰 do tego por贸wnania.

To, co jest najwa偶niejsze, to w艂a艣nie bud偶et reklamowy przeznaczony na ka偶dy z tych system贸w. Nie powinni艣my bowiem por贸wnywa膰 wynik贸w, je偶eli nasz bud偶et w systemie Meta Ads wynosi 10 000 z艂, a na TikToku jedynie 5 000 z艂. Je偶eli to a偶 o po艂ow臋 mniej, to dlaczego mieliby艣my spodziewa膰 si臋 o po艂ow臋 wi臋kszych wynik贸w na tej „nowej” platformie reklamowej?

Dodatkowo por贸wnujmy ze sob膮 te same cele reklamowe oraz te same kreacje. Nie mo偶emy od razu stwierdzi膰, 偶e TikTok Ads przynosi nam mniej sprzeda偶y ni偶 Facebook Ads, je偶eli jeden system ma reklamy ustawione z celem ruch, a drugi z celem konwersje.

W przypadku, gdy chcemy por贸wna膰 efektywno艣膰 kreacji mi臋dzy Instagramem a TikTokiem, a reklamy wideo dostosowane s膮 raczej do tego pierwszego medium, nasze wyniki r贸wnie偶 mog膮 nie spe艂ni膰 naszych oczekiwa艅. Ponowne wykorzystanie wideo z TikToka na Instagramie b臋dzie okej, w drug膮 stron臋 ju偶 niekoniecznie. Pami臋tajmy, 偶e TikTok zbudowa艂 swoj膮 przewag臋 mi臋dzy innymi na wyj膮tkowym charakterze tych tre艣ci. Je艣li tylko postaramy si臋 do tego dopasowa膰, istnieje du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e nasze wyniki poszybuj膮 w g贸r臋, a ceny reklam zaczn膮 spada膰.

Mi臋dzy najwi臋kszymi platformami mo偶na oczywi艣cie zauwa偶y膰 istotne r贸偶nice, kt贸re cz臋sto przemawiaj膮 na korzy艣膰 TikToka.

Przede wszystkim s膮 to delikatnie r贸偶ni膮ce si臋 od siebie grupy odbiorc贸w. To niew膮tpliwie zaleta, poniewa偶 dzi臋ki temu docieramy do u偶ytkownik贸w z innych grup wiekowych lub zainteresowa艅 ni偶 te, do kt贸rych promowali艣my si臋 w poprzednich systemach. Chocia偶 na TikToku stale przybywa u偶ytkownik贸w z przedzia艂u wiekowego 35+, to wci膮偶 najbardziej zaanga偶owan膮 grup膮 s膮 osoby w wieku 18-25, do kt贸rych obecnie trudno dotrze膰 za pomoc膮 jakiegokolwiek innego medium.

Co wi臋cej, TikTok posiada mo偶liwo艣ci i formaty reklamowe, kt贸rych nie ma w 偶adnym innym systemie. Ogromna si艂a influencer marketingu i osi膮ganie tanich zasi臋g贸w, cz臋sto nie maj膮 sobie r贸wnych w budowaniu 艣wiadomo艣ci marki i stawiaj膮 TikToka na podium w tym celu reklamowym. Za 1000 z艂 wydane na tej platformie jeste艣my w stanie dotrze膰 do ca艂ego Poznania, Wroc艂awia i Katowic razem wzi臋tych. Dodatkowo unikatowy dla tego systemu format Spark Ads, pozwala nie tylko zwi臋ksza膰 zaanga偶owanie, ale przede wszystkim tworzy膰 silnie zwi膮zan膮 spo艂eczno艣膰, kt贸ra ma ogromne znaczenie w kontek艣cie lojalizacji klienta.

Podsumowanie

W stosunkowo kr贸tkim czasie TikTok sta艂 si臋 jednym z kluczowych narz臋dzi reklamowych. Rosn膮ca popularno艣膰 TikToka w Polsce sprawi艂a, 偶e coraz wi臋cej, nawet pozornie niepasuj膮cych i nie tak znanych, firm chce w艂膮cza膰 go do swoich dzia艂a艅 marketingowych i chce robi膰 to dobrze. Zanim jednak spr贸buj膮 swoich si艂, szukaj膮 odpowiedzi na pytanie, ile mo偶e kosztowa膰 taka reklama.

Zarz膮dzanie bud偶etem jest kluczowe dla osi膮gni臋cia sukcesu reklamowego na TikToku. Wy偶szy bud偶et pozwala na lepsze targetowanie, zwi臋kszenie zasi臋gu i wykorzystanie r贸偶nych rozwi膮za艅 marketingowych. Mo偶emy pozwoli膰 sobie wtedy na podzielenie grup odbiorc贸w – docieranie zar贸wno do nowych u偶ytkownik贸w, jak i do remarketingu. Istotne jest jednak tak偶e inteligentne wykorzystanie 艣rodk贸w. Optymalizacja kampanii poprzez testowanie r贸偶nych kreacji, targetowania i format贸w pozwala na zidentyfikowanie najbardziej efektywnych metod.

Pomijaj膮c jednak wszystkie te zasady, regu艂y i zale偶no艣ci, najwa偶niejsze jest przede wszystkim to, 偶eby pr贸bowa膰 i dawa膰 szans臋 nowo艣ciom, kt贸re mog膮 nam potencjalnie przynie艣膰 bardzo du偶o korzy艣ci. Je偶eli jednak wolicie zda膰 si臋 na prac臋 specjalist贸w i zyska膰 wi臋cej pewno艣ci ju偶 od pocz膮tku drogi z TikTok Ads, to oczywi艣cie zach臋cam do kontaktu. Porozmawiamy o szansach i mo偶liwo艣ciach, jakie Twoja firma mo偶e zyska膰, korzystaj膮c z reklam na tym nowym, pr臋偶nie rozwijaj膮cym si臋 medium spo艂eczno艣ciowym.

Dodatki

S艂ownik poj臋膰:

  • system aukcyjny – mechanizm, w kt贸rym reklamodawcy „licytuj膮” si臋 o miejsca reklamowane na danej platformie. Cena ustalana jest w zale偶no艣ci od konkurencji i tego, ile inne firmy s膮 w stanie zap艂aci膰 za wy艣wietlanie reklam do konkretnej grupy u偶ytkownik贸w.
  • organiczne tre艣ci – tre艣ci publikowane na platformach medi贸w spo艂eczno艣ciowych bez u偶ycia p艂atnych promocji, naturalnie docieraj膮ce do odbiorc贸w.
  • interakcje – wszelkie formy aktywno艣ci u偶ytkownik贸w w odpowiedzi na publikowane tre艣ci, takie jak lajki, komentarze czy udost臋pnienia.
  • hashtag – s艂owo lub zwrot poprzedzony znakiem #, jest u偶ywany w mediach spo艂eczno艣ciowych do kategoryzowania tre艣ci i u艂atwienia wyszukiwania post贸w na okre艣lony temat.
  • konto organiczne – konto na platformie medi贸w spo艂eczno艣ciowych, kt贸re zdobywa obserwuj膮cych i generuje zaanga偶owanie bez u偶ycia p艂atnych strategii promocyjnych, np. strona na Facebooku, profil na TikToku.
  • konwersja – dzia艂anie, kt贸re wykonuje u偶ytkownik na stronie internetowej, takie jak zakup produktu, wype艂nienie formularza kontaktowego lub zapis do newslettera.